Meteo Hardenberg

Nieuws uit de gemeente Hardenberg

18-3-2024 15:14

Bent u ondernemer in de gemeente Hardenberg? Dan nodigen we u uit om mee te doen aan de ondernemerspeiling. Hierin kunt u aangeven wat u vindt van de dienstverlening van de gemeente Hardenberg. Wat gaat goed? En wat kan beter? De uitkomsten vertellen ons hoe we u beter van dienst kunnen zijn. En samen het ondernemersklimaat kunnen verbeteren.

Doe mee



U vindt de ondernemerspeiling op www.hardenberg.nl/ondernemerspeiling.



Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 15 minuten. Alle antwoorden worden anoniem verwerkt.



We maakten de peiling samen met ondernemersverenigingen



Ondernemers(verenigingen) uit de gemeente Hardenberg dachten mee over de vragen in de peiling. Zo sluiten de vragen goed aan bij wat er bij u speelt. De vragen gaan over de omgeving waarin uw bedrijf is gevestigd, de bereikbaarheid, uw contact met de gemeente, het economisch beleid en de service van de gemeente. U kunt ook aangeven waar uw behoefte ligt.



Meepraten over de uitkomsten



U kunt de vragenlijst tot en met vrijdag 5 april invullen. We verwachten de uitkomsten van de ondernemerspeiling in mei. Daarover gaan we graag met u in gesprek. Zodat we u op een goede manier verder kunnen helpen. Wilt u dan meepraten? Dan kunt u dat aan het einde van het onderzoek laten weten.



Onder alle volledig ingevulde onderzoeken verloten we 2 keer een volledig verzorgd diner voor twee.



14-3-2024 16:30

Vanaf 2 april start de provincie Overijssel een proef op de N343 Twenteweg in Hardenberg. Landbouwverkeer mag het deel tussen de Europaweg en de Hardenbergerweg vanaf dan gebruiken. Daardoor hoeven de grote landbouwvoertuigen niet meer over de drukke (school)fietsroutes. Zo verbeteren we de verkeersveiligheid in het centrum van Hardenberg.

De N343, een provinciale weg



De N343 Twenteweg is van de provincie Overijssel. Maar de wegen in het centrum zijn van de gemeente Hardenberg. Daarom heeft de gemeente zich ingespannen om met de provincie tot deze ‘pilot’ (proef) te komen. Het gezamenlijke doel is om de verkeersveiligheid voor de kwetsbare fietsers te verbeteren.



Werkzaamheden rotonde Europaweg – Bruchterweg



Op 2 april starten ook de werkzaamheden aan de rotonde Europaweg – Bruchterweg. In overleg met de agrarische sector hebben we dit afgestemd op de openstelling van de N343 Twenteweg. Zo blijft de verkeershinder ook voor hen beperkt.



Veiligheid staat voorop



Voor het doorgaande verkeer op de N343 Twenteweg verandert daardoor de situatie. Zij kunnen nu namelijk op deze weg van 2 kilometer achter een trekker komen te rijden. Hierdoor verplaatsen zij zich misschien iets minder snel over deze weg. Om die reden plaatsen we extra campagneborden langs de weg met de boodschap: heb geduld en kom veilig thuis!



Duur van de proef



De proef duurt tot minimaal het einde van het jaar. Ondertussen gaat de provincie dit evalueren. Met camera’s op trekkers, het afnemen van enquêtes en het maken analyses van reistijden wordt in de komende maanden gekeken wat de effecten zijn. Mogelijk volgen er dan nog aanpassingen op of langs de weg.



We gaan voor een verkeersveilige situatie, ook in het centrum van Hardenberg. Samen veilig op weg, dát is onze ambitie!



14-3-2024 15:48

Altijd al willen weten wat de gemeente doet? Kom dan langs op onze Open Dag op zaterdag 13 april. Het gemeentehuis en de gemeentewerf zijn van 10.00-16.00 uur geopend voor jong en oud. Laat u verrassen door alle leuke, interessante en leerzame activiteiten. Ook voor kinderen is er veel te doen en te beleven. Een extra bonus: de eerste 200 bezoekers krijgen een vleermuiskast.

Afdeling Openbaar Gebied



Wat doen medewerkers bij de afdeling Openbaar Gebied allemaal? Denk bijvoorbeeld aan bomen snoeien, en het maaien van gras en bermen. Begraafplaatsen en sportvelden onderhouden. En gladheidsbestrijding. Maar ze doen nog veel meer dan dat.



De medewerkers houden zich bijvoorbeeld ook bezig met duurzaamheid en veiligheid. En ook klimaatadaptatie en biodiversiteit spelen een rol in het dagelijkse werk. Het werk van Openbaar Gebied draagt bij aan een prettige leefomgeving voor u als inwoner. Op de gemeentewerf (Kruiwiel 15, Hardenberg) laten onze medewerkers u dit allemaal graag zien!



Gemeentehuis



Het werk van de medewerkers in het gemeentehuis is misschien minder zichtbaar, maar daarom niet minder belangrijk. Zij werken bijvoorbeeld aan beleid, administratie, vergunningen, en geven uw paspoort en rijbewijs uit. U kunt alle afdelingen (verdiepingen) bezoeken en in gesprek met de medewerkers.



De gemeente Hardenberg als werkgever



Bent u nieuwsgierig naar de gemeente als werkgever? Dan bent u ook van harte welkom. Er is een vacaturekraam waar u informatie krijgt over werken bij onze mooie gemeente.



Kom zoveel mogelijk op de fiets!



Er zijn niet heel veel parkeerplekken. Kom daarom zoveel mogelijk op de fiets.



7-3-2024 11:46

Na ruim 15 jaar politiek-bestuurlijk actief geweest te zijn als raadslid, fractievoorzitter en wethouder neemt Martijn Breukelman afscheid van de gemeente Hardenberg. Martijn wordt in april beëdigd als burgemeester van Hoogeveen.

We kennen Martijn als een bestuurder met lef, maar ook als iemand die de taal spreekt van onze inwoners en ondernemers. We nodigen u uit voor een gezellige avond waar we Martijn uitzwaaien en hem succes wensen in deze mooie stap in zijn bestuurlijke carrière!



Programma op 21 maart



  • 19.00-20.00 uur: Ontvangst en gelegenheid om Martijn de hand te schudden

  • 20.15-21.15 uur: Uitzwaaiprogramma

  • 21.15 uur: Napraten met elkaar en Martijn bij een informele borrel


Aanmelden



Het uitzwaaimoment is op donderdag 21 maart 2024 vanaf 19.00 uur. U bent welkom in Zaal Mulder (Gramsbergerweg 68).



Bent u erbij? Dan kunt u zich aanmelden door een mail te sturen naar aanmelden@hardenberg.nl.



Wilt u een attentie geven?



Dat kan in de vorm van een donatie. Martijn wil graag een goed doel ondersteunen, namelijk:



  • Stichting Vrienden hospice ’t Huis aan de Vecht

  • IBAN: NL85 RABO 0157 7146 08

  • Onder vermelding van: Martijn Breukelman.


U kunt uw donatie ook afgeven bij het uitzwaaimoment. We zorgen ervoor dat dit bij de stichting terecht komt.



6-3-2024 16:35

In woningbouwplan ‘t Refter in Sibculo is plek voor nieuwe woningen. De gemeente Hardenberg maakt hiervoor een plan. Voordat de gemeente dit plan verder uitwerkt, kunnen inwoners van Sibculo de plannen bekijken. En hierover meedenken en meepraten. Zodat in Sibculo de juiste woningen voor de juiste doelgroep komen. Op woensdag 13 maart om 19.30 uur is er een woonwensenavond in MFC De Horst.

In woningbouwplan ‘t Refter zijn in de afgelopen jaren verschillende soorten en typen woningen gebouwd. In ’t Refter is nog meer plek voor nieuwe woningen. De gemeente heeft hiervoor al een eerste schets gemaakt. Voordat de gemeente dit plan verder uitwerkt, wil de gemeente eerst weten aan wat voor type woningen op dit moment behoefte is in Sibculo.



Woonwensenavond op woensdag 13 maart



Inwoners van Sibculo kunnen hierover meedenken en meepraten tijdens de woonwensenavond op woensdag 13 maart 2024. De avond begint om 19.30 uur en vindt plaats in MFC De Horst (Schoolstraat 4, Sibculo).



Uitleg over de mogelijkheden in ‘t Refter



De avond begint met een centraal deel. Hier vertellen medewerkers van de gemeente over de mogelijkheden die er zijn in ‘t Refter. Aan de hand van de schets ziet u waar de woningen kunnen komen. En wat voor kavels en type woningen er mogelijk zijn.



Uw wensen en ideeën



In het tweede deel van de avond kunt u de schetsen bekijken en vragen stellen. Ook is er informatie over woningbouw voor starters, ouderen, levensloopbestendig bouwen of bouwen in collectief particulier opdrachtgeverschap. U kunt ook aangeven wat uw woonwensen en -ideeën zijn. Tijdens deze avond kunt u ook een vragenlijst invullen.



De gemeente gebruikt de informatie van deze avond om de plannen voor woningbouw in Sibculo verder uit te werken.



6-3-2024 13:00

De komende jaren neemt het aantal ouderen in onze gemeente sterk toe. Omdat ouderen steeds langer zelfstandig blijven wonen, is het van belang dat de woningen en woonomgeving daarvoor ook geschikt zijn. Wij vinden het belangrijk dat u zo goed mogelijk kunt blijven wonen in onze dorpen en kernen.

Daarom willen we samen met Vechtdal Wonen horen wat uw ervaringen zijn. En willen we met u in gesprek over vragen als:



  • Past uw woning bij uw situatie?

  • Hoe kijkt u aan tegen het voorzieningenniveau in uw omgeving?

  • Waar loopt u tegenaan bij het ouder worden en zelfstandig blijven wonen?

  • Waar kunnen de gemeente en Vechtdal Wonen een rol in spelen?


Uw mening telt



Op maandag 25 maart van 10.00-12.00 uur en op dinsdag 26 maart van 15.00-17.00 uur organiseren we twee groepsgesprekken onder leiding van onderzoeksbureau Companen. Graag nodigen wij u voor één van deze gesprekken uit. Tijdens deze bijeenkomst gaan we graag met u in gesprek over uw huidige woonsituatie, uw ervaringen en uw wensen over de woning en uw buurt.



Waar vinden de gesprekken plaats



We hebben twee data hiervoor gereserveerd:



  • In het MFA De Baron in Dedemsvaart, op maandag 25 maart van 10.00-12.00 uur.

  • In het gemeentehuis in Hardenberg, op dinsdag 26 maart van 15.00-17.00 uur.


Aanmelden



Wilt u meepraten? Kies dan het moment dat het beste bij u past. U kunt zich aanmelden door te mailen naar secretariaat@companen.nl of te bellen naar 026 351 25 32. Opgeven kan tot uiterlijk donderdag 21 maart.



Wij zien u graag op 25 of 26 maart!



6-3-2024 07:00

Ondernemers in de gemeente Hardenberg kunnen meedoen aan een ondernemerspeiling. In de peiling kunnen ze aangeven wat ze vinden van onze dienstverlening, het ondernemersklimaat en het economische beleid. Meedoen kan tot en met 5 april 2024. Met de resultaten willen we de ondernemers nog beter van dienst zijn en zo het ondernemersklimaat verbeteren.

Ondernemers in de gemeente Hardenberg krijgen per post een uitnodiging om mee te doen aan de peiling. De peiling is ook te vinden op www.hardenberg.nl/ondernemerspeiling.



De vragen gaan over verschillende onderwerpen, zoals de bedrijfsomgeving, de contacten met de gemeente en het economisch beleid. Het invullen van de peiling duurt ongeveer 15 minuten.



“We willen ondernemers verder helpen met een goede dienstverlening”



Wethouder Alwin te Rietstap (economie): “Samen met het bedrijfsleven werken we aan een vitale en toekomstbestendige economie. Maar we weten ook dat ondernemers momenteel veel op hun bord krijgen. Denk aan de vraagstukken rond energie, personeel, stikstof of innovatie. Daarvoor hebben we niet altijd een oplossing, maar wat wel helpt is een goede dienstverlening. Zodat we duidelijkheid kunnen bieden over wat wel of niet kan, en waarom.



"Daarom zetten we flink in op het verbeteren van onze dienstverlening aan ondernemers. Met deze peiling zetten we daarvoor een belangrijke stap. Het geeft ons inzicht in hoe ver we zijn in onze dienstverlening. En hoe we nog verbeteringen kunnen doorvoeren. Zodat we de ondernemers verder kunnen helpen."



"Dat is goed voor onze economie en voor Hardenberg. We zijn benieuwd naar de resultaten! We willen daarmee samen met onze ondernemers aan de slag gaan.”



Ondernemersverenigingen dachten mee over de peiling



De gemeente heeft onafhankelijk bureau SCC Consultancy gevraagd om de ondernemerspeiling uit te voeren. Dit bureau heeft veel ervaring met ondernemerspeilingen. Ondernemers(verenigingen) uit de gemeente Hardenberg dachten mee over de vragen in de peiling. Zo sluiten de vragen goed aan bij wat er speelt bij de ondernemers.



Meedoen aan de peiling



Meedoen aan de ondernemerspeiling kan tot en met vrijdag 5 april 2024. Onder alle volledig ingevulde onderzoeken verloten we 2 keer een volledig verzorgd diner voor twee.



Vul de peiling in op www.hardenberg.nl/ondernemerspeiling



Met ondernemers in gesprek over de uitkomsten



De uitkomsten van de peiling komen in mei. Aan de hand daarvan gaan we samen met de ondernemers in gesprek over hoe we onze ondernemers nog beter van dienst te kunnen zijn.



6-3-2024 07:00

Huurders of mensen die een huurwoning zoeken kunnen een melding doen als een verhuurder of bemiddelaar zich niet aan de regels houdt.

U vindt het meldpunt op www.hardenberg.nl/goedverhuren.



Wet goed verhuurderschap



Verhuurders of verhuurbemiddelaars van woningen moeten zich goed en netjes gedragen. Dat is geregeld in de Wet goed verhuurderschap. In deze wet staan regels waar een verhuurder van woningen aan moet voldoen.



Regels en informatie



Een verhuurder of verhuurbemiddelaar mag een huurder niet discrimineren of intimideren. Ook zijn er regels voor de maximale borg, servicekosten, bemiddelingskosten en de huurovereenkomst. De verhuurder moet duidelijke informatie geven over de rechten en plichten van de huurder.



Meldpunt Goed Verhuren



Houdt een verhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet aan de regels? Dan kan de huurder een melding doen bij het Meldpunt Goed Verhuren. Dit meldpunt werkt in opdracht van de gemeente Hardenberg. Een klachtenconsulent neemt contact op met de melder. Daarna volgt een gesprek of zorgt het Meldpunt dat de melding op de juiste plek terecht komt.



Kijk voor meer informatie op www.hardenberg.nl/goedverhuren.



1-3-2024 13:00

Het is goed mogelijk om sportpark De Boekweit in Dedemsvaart te verplaatsen naar de Hoopmansveenweg in Dedemsvaart. Dat blijkt uit onderzoek van voetbalvereniging DVC en Korfbalvereniging Avereest. Het college van B&W stelt daarom aan de gemeenteraad voor om dit plan samen met deze sportverenigingen uit te werken. Mocht dit plan niet haalbaar en betaalbaar zijn, dan komt renovatie van De Boekweit weer in beeld.

Sportpark De Boekweit in Dedemsvaart is de thuisbasis van voetbalvereniging DVC en Korfbalvereniging Avereest. Maar het sportpark is sterk verouderd. Daarom zijn de sportverenigingen en de gemeente al meerdere jaren in gesprek over renovatie of verplaatsing. Ook is onderzocht op welke plek een nieuw sportpark mogelijk is.



In het voorjaar 2022 gaf de gemeenteraad van Hardenberg aan de sportverenigingen opdracht om te onderzoeken of het mogelijk is om aan de Hoopmansveenweg een nieuw multifunctioneel sportpark te bouwen. Volgens de raad mag een nieuw sportpark niet duurder zijn dan renovatie. Ook renovatie van De Boekweit blijft voor de gemeenteraad een optie.



Aan de Hoopmansveenweg is plek voor een nieuw sportpark



De sportverenigingen hebben het onderzoek uitgevoerd en de resultaten aangeboden aan de gemeente. Uit het onderzoek blijkt dat het goed mogelijk is om het sportpark te verplaatsen naar de zuidwesthoek van de Hoopmansveenweg en Van Rooijenshoofdwijk. Hier is voldoende ruimte om een modern, aantrekkelijk en duurzaam sportpark te bouwen.



Een sportpark waar de verenigingen vooruit kunnen



Het college van B&W stelt de gemeenteraad nu voor om het plan voor verplaatsing van sportpark De Boekweit naar de zuidwesthoek van de Hoopmansveenweg verder uit te werken. Verplaatsing van het sportpark is volgens het college wel duurder dan renovatie van De Boekweit.



Het college heeft toch de voorkeur voor deze duurdere variant, omdat de voetbalverenigingen en de korfbalvereniging op een nieuwe plek weer 30 tot 40 jaar vooruit kunnen. En er is ruimte om het sportpark uit te breiden, zodat ook andere verenigingen een plek kunnen krijgen. Het nieuwe sportpark kan zo doorgroeien naar een multifunctioneel sportpark. Dat past volgens het college goed bij de groei van Dedemsvaart.



Het plan samen met de sportverenigingen uitwerken



Als de gemeenteraad het eens is met het voorstel van het college, gaan de gemeente en de sportverenigingen het plan samen uitwerken. Daarbij kijken ze ook naar de samenwerkingsvorm en de verdeling van de kosten. Als verplaatsing van het sportpark naar de Hoopmansveenweg toch te duur is of het plan niet haalbaar is, dan wil het college terugvallen op het plan voor renovatie van De Boekweit.



De gemeenteraad beslist



De gemeenteraad bespreekt het voorstel in de oriënterende ronde van 12 maart en neemt op 26 maart een besluit.



1-3-2024 11:43

Op 6 en 27 maart bieden we weer gratis webinars aan. Tijdens deze webinars leert u alles over isolatie, verwarmen en zonnepanelen. En kunt u vragen stellen aan onze energieadviseur.

Volg het webinar Energiezuinig & comfortabel wonen



Wilt u uw huis klaarmaken voor een warmtepomp? Volg dan het gratis het webinar ‘Energiezuinig & comfortabel wonen’. Tijdens dit webinar vertelt onze energieadviseur welke maatregelen u kunt nemen om uw huis klaar te maken voor een warmtepomp.



Hij legt uit waardoor energiebesparende maatregelen uw huis comfortabeler maken. En wat er nodig is voor een warmtepomp. De adviseur besteedt ook aandacht aan kosten en subsidies. Tijdens het webinar is er gelegenheid voor het stellen van vragen.



Meld u aan



Wilt u uw huis klaarmaken voor een warmtepomp? Meld u dan direct aan voor dit webinar. Ga naar www.duurzaambouwloket.nl/eencw. U kijkt het webinar eenvoudig op tablet, computer of telefoon.



Project Energiezuinig & comfortabel wonen



Energiezuinig & comfortabel wonen is een project van de gemeenten Dalfsen, Hardenberg, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland en Zwartewaterland. Hierdoor zijn onze webinars en bijeenkomsten gratis en vrijblijvend te volgen.



28-2-2024 07:00

Amateurkunst is in de gemeente Hardenberg belangrijk. Daarom bieden we de subsidie Amateurkunst. Misschien heeft u hier al een bericht over gehad. Heeft u nog geen bericht ontvangen? Doe de aanvraag dan op onze website.

Er zijn veel verenigingen voor beeldende kunst, architectuur, muziek, dans, zang, theater, toneel, woordkunst of mediakunst. Deze verenigingen geven regelmatig concerten, voorstellingen of organiseren een tentoonstelling.



Subsidie Amateurkunst



Kunst en cultuur is voor de gemeente belangrijk. Organisaties kunnen nu een geldbedrag aanvragen (subsidie). Amateurkunstverenigingen die in 2023 ook een bedrag ontvingen, hebben een mail van de gemeente gehad. Hierin staat hoe u het bedrag voor 2024 aanvraagt.



Subsidie aanvragen



Heeft u geen bericht van ons gekregen? Dan kunt u de bijdrage aanvragen op www.hardenberg.nl/subsidieloket, bij subsidie Amateurkunst. U kunt de subsidie tot en met 15 april 2024 aanvragen.



Voorwaarden



  • Om een bedrag te krijgen moet uw amateurkunstvereniging tenminste 2 jaar bestaan. Ook de jaren voor een fusie kunt u meetellen.

  • De activiteiten die de vereniging uitvoert moeten voor het grootste deel in de gemeente Hardenberg zijn.

  • De activiteiten moeten passen binnen de gemeente.

  • Activiteiten binnen een geloofsgemeenschap vallen niet onder de subsidie.


Zo berekenen wij de bijdrage



Voor 2024 is er maximaal bedrag van € 28.957 beschikbaar. Heeft u recht op een bijdrage? Dan krijgt u een bedrag van € 250, en een bedrag voor ieder persoon die lid is van de vereniging. Het bedrag dat u voor een lid ontvangt, is niet ieder jaar hetzelfde.



26-2-2024 10:00

Jongeren tussen de 18 en 30 jaar kunnen meedoen aan een onderzoek over hun woonwensen. Want we vinden het belangrijk dat jongeren met plezier in de gemeente Hardenberg kunnen (blijven) wonen. En dat het woningaanbod past bij wat zij zoeken. Daarom onderzoekt de gemeente Hardenberg samen met woningcorporatie Vechtdal Wonen hoe jongeren willen wonen. Help je mee?

Jouw mening telt



Wil je op jezelf wonen en ben je op zoek naar een woning? We horen graag wat voor een woning jij zoekt en wat jouw ervaringen zijn. Zodat we een beeld krijgen van jouw woonwensen. En we het woningaanbod daar zo goed mogelijk op kunnen afstemmen.



Doe mee aan ons onderzoek en win een cadeaukaart!



Ben je tussen de 18 en 30 jaar? En woon je in de gemeente Hardenberg?



Vul dan onze online vragenlijst in



Als bedankje voor je tijd, maak je kans op 1 van de 20 cadeaukaarten (ter waarde van € 15).



Goed om te weten



De gegevens die je invult blijven natuurlijk anoniem. Je kunt de vragenlijst tot 15 maart 2024 invullen.



16-2-2024 12:36

Er verdwijnt warmte in de woning via kieren, gaten en slechte isolatie. Teveel warmteverlies betekent een hoge energierekening of een koud huis. De verliezen worden zichtbaar gemaakt met behulp van een warmtebeeldcamera. U kunt een warmtebeeld van uw woning en bijhorend advies gratis aanvragen bij onze Energiecoaches.

Wat ziet u op de warmtebeelden bij dit artikel?



De kleuren geven een temperatuur aan. Donkerblauw is koud, rood-wit warm. Hoe meer blauw hoe beter en rood/wit betekent warmteverlies.



Aanvraag van een warmtebeeld



Na het maken van warmtebeeld foto’s van uw woning legt de Energiecoach u uit wat er precies op te zien is. Hij/zij geeft hierna ook advies over verbeteringen. Vul het formulier in op: www.hardenberg.nl/energiecoach. En geef in de opmerkingen aan dat u een warmtebeeld wilt. Of bel De Koppel op 0523 273 388.



Het advies en een warmtebeeld zijn gratis! Houd er rekening mee dat er een wachtlijst kan ontstaan door beperkte beschikbaarheid van camera’s of dat het weer niet geschikt is. U kunt ook een advies van een energiecoach aanvragen zonder warmtebeeld. Dat kan via bovenstaande website en telefoonnummer.



Voor het maken van goede foto’s moet het weer geschikt zijn. Hierbij letten wij op een temperatuurverschil tussen binnen en buiten van 15 graden. Ook mag de zon niet schijnen.



Tochtstrippen plaatsen



Kijk ieder jaar of de tochtstrippen in uw woning nog goed zijn. Tochtstrippen voorkomen kieren. Milieucentraal berekende dat het dichtmaken van alle kieren in een gemiddelde hoekwoning ongeveer 70 kubieke meter gas per jaar scheelt. Dat komt neer op een besparing van € 90 ieder jaar. Kunt u zelf geen tochtstrippen plaatsen? Het Energieklusteam kan u helpen.



Kijk voor meer informatie op www.destuw.nl/energieklusteam of bel Hein Dekker bel: 06 39 49 34 61.



15-2-2024 10:00

Camperlocatie Schöttinck in Oud-Bergentheim en vakantiepark De Vlegge in Sibculo zijn in beeld als tijdelijke opvanglocatie voor Oekraïners. De gemeente gaat samen met de eigenaren onderzoeken of het mogelijk is hier woonunits te plaatsen. De units zijn vooral geschikt voor gezinnen. De gemeente wil het plan samen met de buurt uitwerken. Omdat er nog steeds extra opvangplekken nodig zijn, blijft de gemeente zoeken naar plekken die snel zijn in te richten als tijdelijke opvanglocatie.

In Nederland zijn op korte termijn extra plekken nodig om mensen uit Oekraïne op te vangen. De gemeente Hardenberg levert vanaf het begin een bijdrage. En zoekt naar plekken die geschikt zijn om tijdelijk in te richten als grote opvanglocatie. Inwoners en plaatselijk belangen kunnen meedenken. De gemeente wil graag opvang bieden aan gezinnen. Daarom zoekt de gemeente vooral naar plekken om woonunits te plaatsen voor een meerpersoonshuishouden. De gemeente kijkt zelf ook welke locaties geschikt zijn.



Er zijn al meerdere plekken aangedragen. Onlangs opende de derde gemeentelijke opvanglocatie in Dedemsvaart. De gemeente heeft een aantal mogelijke locaties in onderzoek.



Twee plekken zijn geschikt als opvanglocatie  



De eigenaar van camperlocatie Schöttinck aan de Mölinksweg 1 in (Oud-)Bergentheim wil een terrein beschikbaar stellen als tijdelijke opvanglocatie. Hier kunnen mogelijk 14 tot 15 woonunits geplaatst worden, zodat de gemeente hier 75 tot 100 Oekraïners kan opvangen.



Ook de eigenaar van Landal De Vlegge wil een terrein naast het vakantiepark beschikbaar stellen als tijdelijke opvanglocatie. De gemeente gaat in overleg met de eigenaar verder onderzoeken of het haalbaar is om deze locatie in te richten met 25 woonunits zodat we hier ongeveer 100 Oekraïners kunnen opvangen.



De gemeente vindt deze locaties geschikt omdat ze aan de meeste criteria voldoen.



Plannen samen met de buurt uitwerken



In de komende weken gaat de gemeente met de eigenaar en de buurt in gesprek over de manier waarop de tijdelijke opvanglocaties voor Oekraïense ontheemden op deze plekken vorm kan krijgen. Daarna neemt het college van B&W een besluit over het inrichten van de opvanglocaties. Ook is dan een omgevingsvergunning nodig. De gemeente wil de tijdelijke opvanglocaties zo snel mogelijk daarna in gebruik nemen.



Gezondheidspark en terrein in Bergentheim



Ook een deel van het Gezondheidspark in Hardenberg en een terrein aan de Van Roijensweg 15a zijn in beeld om in te richten als tijdelijke opvanglocatie voor Oekraïners. Het is nu niet mogelijk om beide locaties te richten als tijdelijke opvanglocatie. Dat komt omdat de netbeheerder geen aansluiting op het elektriciteitsnet kan leveren. Hiervoor heeft de gemeente op korte termijn geen betaalbare oplossing. Daarom kan de gemeente deze locaties op korte termijn niet invullen. De locaties blijven wel in beeld.



We blijven zoeken naar plekken die we snel kunnen inrichten



We richten ons nu eerst op locaties die we snel kunnen inrichten en gebruiken als tijdelijke opvanglocatie. Want de oorlog in Oekraïne gaat verder. De situatie blijft onvoorspelbaar. Daardoor komen er nog steeds Oekraïners naar Nederland. De gemeenten in Nederland regelen opvangplekken voor deze mensen. De Rijksoverheid verwacht dat er 97.000 gemeentelijke opvangplekken nodig zijn. Ook de gemeente Hardenberg levert vanaf het begin een bijdrage. De opdracht voor de gemeente Hardenberg is om te zorgen voor 570 opvangplekken.



In Hardenberg en Dedemsvaart zijn al drie tijdelijke opvanglocaties voor Oekraïense ontheemden. Maar er zijn nog meer plekken nodig. Daarom blijft de gemeente zoeken naar plekken die geschikt zijn om in te richten als grote opvanglocatie.



Kijk voor meer informatie op hardenberg.nl/oekraine





14-2-2024 10:00

Als huiseigenaar kon u profiteren van een subsidie om uw woning energiezuiniger te maken. Met deze subsidie kon u een bijdrage tot € 4.000 krijgen voor het verbeteren van uw huis door isolatie, HR++ beglazing of de installatie van zonnepanelen. De subsidie is speciaal bedoeld voor huiseigenaren met een lager inkomen.

Let op: u kunt de subsidie op dit moment niet aanvragen.





Gratis advies en ondersteuning



Weet u niet waar u moet beginnen? Of heeft u nog vragen? Regio Deal Zuid- en Oost-Drenthe biedt gratis en onafhankelijk advies door deskundige energieadviseurs. De energieadviseur kijkt of u in aanmerking komt voor de subsidie en adviseert wat er zoal mogelijk is in uw huis. Ook helpt de energieadviseur u bij de aanvraag.



Over Regio Deal Zuid- en Oost-Drenthe



De 'Gratis subsidie voor een energiezuinig huis' is een initiatief van Regio Deal Zuid- en Oost-Drenthe, een tijdelijke samenwerking tussen gemeenten, provincie Drenthe, provincie Overijssel en de Rijksoverheid. Doel van de Regio Deal is de brede welvaart in de regio te versterken.



Meer informatie



Kijk voor meer informatie op www.regiodealzodrenthe.nl. Of neem contact op met Rob Raijmakers (medewerker Energieloket Hardenberg) via energieloket@hardenberg.nl of 06 42 68 92 04.



9-2-2024 15:35

Op donderdagmiddag 8 februari brak er een grote brand uit in een bedrijfspand aan de Fabrieksweg 11 in De Krim. De brandweer had de brand aan het einde van de avond onder controle. Tijdens de brand was er veel stank- en rookoverlast. Wij kunnen ons voorstellen dat u zich zorgen maakt en vragen hebt. Daarom vertellen we u in dit bericht meer.



Geplaatst op 9 februari om 15.35 uur



Er zijn geen asbest of andere gevaarlijkste stoffen vrijgekomen



De brandweer heeft grondig onderzoek gedaan naar de gevolgen voor de brand in de omgeving. Hieruit is gebleken dat er geen asbest is vrijgekomen bij de brand. Tijdens de brand kwam er veel rook over het dorp.



Er zijn metingen in de lucht gedaan. Ook hebben we de materialen die verbrand zijn nader onderzocht. Uit de metingen en onderzoeken blijkt dat er geen specifieke gevaarlijke stoffen in de lucht of in de materialen zitten. Vindt u stukjes verbrande materialen in uw tuin? Dan kunt u deze zelf opruimen en weggooien bij het restafval.



Heeft u last van klachten van de rook?



Rook is nooit gezond. Rook inademen kan leiden tot brandende ogen, een geïrriteerde neusholte, keel of luchtwegen. Herkent u deze symptomen? Neem dan contact op met uw huisarts.





Geplaatst op 9 februari om 8.45 uur



Gisteravond is uit voorzorg besloten basisschool CBS De Bron te sluiten. Door stankoverlast. Op deze ochtend vindt u in dit nieuwsbericht meer informatie over wat u moet doen als u verbrande resten in uw tuin vindt.





Geplaatst op 8 februari om 18.33 uur



Er is op dit moment een grote brand in Fabriekswijk in De Krim. Er is een NLAlert verstuurd. Hierin staat dat omwonenden ramen en deuren moeten sluiten. En ventilatie moeten uitzetten als dat kan.





9-2-2024 11:52

Gemeente Hardenberg start een campagne om inwoners aan te moedigen hun eigen tuinen en terreinen klimaatbestendig in te richten. Onderdeel van de campagne ‘Gemeente Hardenberg kleurt groen’ is de Groene subsidie. Inwoners en ondernemers kunnen deze financiële hulp aanvragen voor bijvoorbeeld groene daken, groene gevels en regentonnen.

We hebben vaker te maken met harde regenbuien en lange perioden van droogte. Daarom moeten we onze omgeving aanpassen aan het veranderende klimaat. Gemeente Hardenberg wil samen met alle inwoners, ondernemers en organisaties werken aan een klimaatrobuuste en biodiverse leefomgeving.



Iedereen kan actie ondernemen



"Met de 'Gemeente Hardenberg Kleurt Groen'-campagne willen we iedereen aanmoedigen actie te ondernemen,” zegt wethouder te Rietstap. “Zo helpt bijvoorbeeld meer groen op en rond onze woningen om regenwater beter op te vangen en het zorgt voor verkoeling tijdens hitte. Bovendien zorgen planten en bomen ook voor meer biodiversiteit."



Subsidie voor regentonnen en andere maatregelen



Bij de start van de campagne gaf wethouder Alwin te Rietstap de eerste regenton, gesponsord door Wildkamp Hardenberg, aan een enthousiaste inwoner. Een regenton plaatsen is een simpele maar effectieve manier om regenwater op te vangen. Daarnaast is het één van de maatregelen die inwoners kunnen aanvragen voor subsidie. Ook kunnen buren samen een aanvraag doen.



Kijk voor meer informatie op www.hardenberg.nl/groenesubsidie   



Bewustwording over klimaat en biodiversiteit



Om de bewustwording over de noodzaak van een klimaatadaptieve leefomgeving te vergroten zal de gemeente verschillende activiteiten organiseren. De campagne ‘Gemeente Hardenberg kleurt groen’ komt voort uit het meerjarig programma klimaat, water en biodiversiteit.



31-1-2024 08:00

Vanaf nu is de gemeente Hardenberg te herkennen aan een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. Het nieuwe logo is nodig omdat de gemeente het oude groen-rode logo niet meer goed (digitaal) kan gebruiken. De gemeente voert het nieuwe logo vanaf nu in stappen in. Tot 1 januari 2025 kunnen inwoners het oude en nieuwe logo tegenkomen.

Het ‘oude’ logo in de groene en rode kleuren is meer dan 20 jaar oud. De gemeente communiceert steeds meer digitaal. Ook is de gemeente Hardenberg in de afgelopen jaren gegroeid en veranderd. Daarom kon de gemeente het oude logo niet meer goed gebruiken. Daarom is er een nieuw logo. Om tot het nieuwe logo te komen, volgde de gemeente een zorgvuldig proces. Inwoners, ondernemers, de gemeenteraad en ambtenaren dachten mee. Ze vertelden hoe ze tegen de gemeente aankijken en wat ze belangrijke kenmerken vinden. Op basis hiervan zijn mogelijke logo’s ontworpen. Ook hierop konden mensen reageren. De gemeente heeft alle meningen verzameld. De voorkeur van de meeste mensen ging uit naar het gekozen nieuwe logo. 



Verbinding tussen de stad, de kernen en het buitengebied



Het nieuwe logo bestaat uit de woorden ‘Gemeente’ en ‘Hardenberg’ en heeft ronde vormen. In het logo zijn de rivieren de Reest en de Vecht verbeeld als groen element. De rivieren verbinden zo de woorden ‘Gemeente’ en ‘Hardenberg’. Daarmee verbeeldt het logo de verbinding tussen de stad, de kernen en het buitengebied. Het nieuwe logo staat voor dynamiek, daadkracht, ondernemerschap en ontwikkeling. Maar ook voor toerisme, rust en ruimte.



De huisstijl verandert mee



Het logo is onderdeel van de huisstijl. De huisstijl gaat ook over kleurgebruik, schrijfstijl en lettertype. Op basis van het nieuwe logo heeft de gemeente ook een nieuwe huisstijl gemaakt. In de huisstijl gebruikt de gemeente kleuren die passen bij de belangrijkste kenmerken van de gemeente Hardenberg. Donkerblauw staat voor verbinding, groen staat voor natuur, geel voor ambitie/daadkracht en roze verbeeldt de menselijke factor. De gemeente gebruikt de huisstijl bijvoorbeeld voor het gemeentenieuws in het huis-aan-huisblad, de website en folders.



Het vervangen van het logo gebeurt in 2024



De gemeente voert het nieuwe logo stap voor stap in. Oude voorraden worden eerst opgemaakt. Dit voorkomt onnodige kosten. Het oude en nieuwe logo blijven in 2024 naast elkaar bestaan. Inwoners kunnen post van de gemeente krijgen en uitingen zien met het oude en nieuwe logo. Voor het vervangen van het oude logo neemt de gemeente een jaar de tijd. Vanaf 1 januari 2025 gebruikt de gemeente alleen nog het nieuwe logo.



Lees meer over de nieuwe huisstijl



26-1-2024 12:46

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Hynetwork Services (100% dochteronderneming van Gasunie) zijn van plan een landelijk waterstofnetwerk aan te leggen. Onderdeel hiervan is het waterstofnetwerk in Drenthe en Overijssel. In de concept Notitie Reikwijdte en Detailniveau voor Drenthe en Overijssel staat uitgelegd wat ze gaan onderzoeken. U kunt nu op de Notitie reageren!

Wilt u meer weten? Kom dan naar een van de inloopbijeenkomsten. 



Waarom een waterstofnetwerk?



Nederland moet verduurzamen. De industrie stoot veel CO2 uit. Dat is schadelijk voor het milieu. De CO2 uitstoot van de industrie kan flink worden verminderd met waterstof.



Landelijk transportnetwerk



Het Waterstofnetwerk Drenthe Overijssel gaat over de aanleg van ondergrondse buisleidingen voor het transport van waterstofgas. Het netwerk in Drenthe en Overijssel is onderdeel van het landelijke transportnetwerk voor CO2-vrije waterstof.



In 2030 helemaal klaar



Dit ondergrondse netwerk verbindt vijf industriële clusters met elkaar, met het buitenland en met waterstofopslag en -import locaties. Zo kunnen bedrijven overstappen op duurzame energie en komt er minder CO2 vrij. Waterstofontwikkelingen in het gebied komen hierdoor in een stroomversnelling. Dit is goed voor de bedrijvigheid in het gebied. Het doel is dat het netwerk in 2030 helemaal klaar is.



Bestaande leidingen hergebruiken



In Drenthe en Overijssel kunnen ze op veel plekken bestaande aardgasleidingen hergebruiken. Voor sommige delen is het niet mogelijk om bestaande leidingen te gebruiken. Daar leggen ze nieuwe leidingen. Ze onderzoeken de komende periode zorgvuldig de opties waar deze leidingen kunnen liggen.



Tussen Elim en Schoonebeek verwijderen ze een bestaande aardgasleiding. Een deel van het tracé van deze leiding hergebruiken ze voor de aanleg van een nieuwe leiding voor waterstof.



Wat gebeurt er nu?



Voordat ze beginnen met de aanleg van het waterstofnetwerk zijn een ruimtelijk besluit over de locatie van de leiding, en verschillende vergunningen en ontheffingen nodig. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat regelt hiervoor de procedure.



De concept Notitie Reikwijdte en Detailniveau is onderdeel van deze procedure. En vormt de basis voor de onderzoeken voor dit project. In de concept Notitie Reikwijdte en Detailniveau leest u welke route zij gaan onderzoeken en welke omgevingsaspecten ze daarbij onderzoeken. Van 19 januari tot en met 29 februari kunt u dit document lezen en erop reageren.



Kom naar de inloopbijeenkomst!



We organiseren twee inloopbijeenkomsten. U kunt tijdens de bijeenkomst informatie bekijken, vragen stellen en reageren op het document. U kunt vrij in- en uitlopen. Aanmelden vooraf is niet nodig.



De bijeenkomsten zijn op:



  • Op 6 februari van 19:00 tot 21:00 uur in d’Oale Turfstee in Oranjedorp

  • Op 7 februari van 19:00 tot 21:00 uur in MFC De Opsteker in Nieuwlande


Meer informatie



Wilt u meer informatie over de inloopbijeenkomsten? Of over de stappen in het proces en hoe u kunt reageren? Leest dan verder op de website van RVO.



Wilt u meer informatie over het project? Ga dan naar de website van Hynetwork Services.





26-1-2024 11:37

In 2021 hebben gemeente Hardenberg, waterschap Vechtstromen en de inwoners van Gramsbergen samen de ‘Visie Vechtrijk Gramsbergen’ opgesteld. Deze visie is het resultaat van de bewonersparticipatie. Daarin dachten we samen na over de inrichting van de Vecht en het Vechtdal rondom Gramsbergen.

Afgelopen zomer heeft aannemer Nonak uit Ommen volop gewerkt aan het uitvoeren van de eerste fase van deze visie. Vlak voor de start van het hoogwaterseizoen, in oktober 2023, zijn de laatste zaken afgerond en is het terrein opgeruimd. Met zichtbaar resultaat!



Stadsfront



In het stadsfront is een aantrekkelijk gebied gemaakt voor dagrecreatie, met een haven met aanlegvoorzieningen voor bootjes. Het binnenterrein heeft rolstoeltoegankelijke paden en er zijn plekken om te vissen. Deze visplekken zijn ook rolstoeltoegankelijk.



Nevengeul



Meer noordelijk is een meestromende nevengeul aangelegd. Daarmee ontstaat er nieuwe waternatuur. Deze nieuwe waternatuur biedt vissen de mogelijkheid om verder stroomopwaarts naar het Duitse deel van de Vecht te zwemmen. Aan het begin van de nevengeul, bij de Haandrik, is een inlaatwerk gebouwd. Dit inlaatwerk regelt de hoeveelheid water die door de nevengeul gaat.



Tijdelijke brug



Om voor zo min mogelijk overlast te zorgen, werd een tijdelijke brug over de Vecht aangelegd. De grond die is vergraven voor de aanleg van de haven en de nevengeul is met vrachtwagens via deze brug afgevoerd. Hierdoor hoefden de vrachtwagens niet door Gramsbergen te rijden. Nu de uitvoering is afgerond, is de tijdelijke brug weer verwijderd.



Extreem hoogwater



Alle resultaten van de uitgevoerde werkzaamheden waren duidelijk zichtbaar, totdat rond de kerstdagen en de jaarwisseling sprake was van extreem hoogwater. De Vecht trad buiten haar oevers. De grote snelstromende watermassa heeft op verschillende plekken effect laten zien. Ook in het net opgeleverde projectgebied van Vechtrijk Gramsbergen.



De uiterwaard, waarin net de nevengeul en vistrap waren aangelegd, en het stadsfront zijn overspoeld door de grote hoeveelheid water en zand. In de komende maanden zal voor zowel waterschap Vechtstromen als de gemeente Hardenberg duidelijk worden welke omvang en gevolgen dit heeft. En ook hoe hiermee wordt omgegaan.



19-1-2024 15:23

Wilt u weten of uw woning geschikt is om te verwarmen met een warmtepomp? En waar u op moet letten bij de aanschaf hiervan? Volg dan op woensdag 7 februari om 20.00 uur het webinar ‘Energiezuinig & comfortabel wonen met een warmtepomp’. Dit gratis webinar wordt u aangeboden door de gemeente Hardenberg.

Tijdens het webinar vertelt een energieadviseur:



  • hoe een warmtepomp werkt;

  • welke verschillende typen er zijn;

  • wanneer een woning geschikt is voor het plaatsen van een warmtepomp.


De adviseur besteedt ook aandacht aan kosten en subsidies. Tijdens het webinar kunt u vragen stellen.



Aanmelden



Het webinar duurt ongeveer één uur. Kunt u op 7 februari niet? Meld u dan toch aan. U ontvangt na afloop van het webinar een e-mail. Hierin vindt u een link waarmee u het terug kunt kijken.



Meld u aan voor het webinar op www.eencw.nl



Energiezuinig & comfortabel wonen



Het project Energiezuinig & comfortabel wonen is opgezet door de gemeenten Dalfsen, Hardenberg, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland en Zwartewaterland.



18-1-2024 08:00

De gemeente heeft het terrein aan de Zuidwolderstraat 8b in Dedemsvaart ingericht als tijdelijke opvanglocatie voor mensen die vanwege de oorlog uit Oekraïne zijn vertrokken. De eerste mensen worden vanaf eind januari opgevangen in de woonunits.

Het terrein is ingericht met 26 woonunits



In de afgelopen maanden is er hard gewerkt op het terrein. Maar vanwege de vele regen hebben de werkzaamheden langer geduurd dan verwacht. Nutsbedrijven legden kabels en leidingen voor water en elektriciteit. Daarna zijn wegen, voetpaden, parkeerplaatsen en groen aangelegd. Op het terrein zijn 26 woonunits geplaatst.



De woonunits hebben een keuken, woonkamer, 3 slaapkamers en een badkamer. De woonunits zijn geschikt voor 4 mensen. Bij een gezin kunnen er maximaal 6 mensen wonen. Het aantal mensen per woonunit hangt af van de gezinssamenstelling. In totaal kunnen aan de Zuidwolderstraat 104 Oekraïense mensen wonen.



We nemen de opvanglocatie in stappen in gebruik



De woonunits zijn inmiddels klaar en ingericht. De gemeente neemt de woonunits in stappen in gebruik. Op maandag 29 januari 2024 neemt de gemeente eerste 10 woonunits in gebruik. De eerste bewoners komen vanaf dan naar Dedemsvaart. Zo kunnen de bewoners rustig wennen aan hun nieuwe woonomgeving. In de weken daarna neemt de gemeente de overige woonunits in gebruik. 



Bewoners wegwijs maken in onze gemeente



De Oekraïners wonen zelfstandig in de woonunits. De gemeente Hardenberg vindt het belangrijk dat de mensen zo snel mogelijk meedoen in onze samenleving. Daarom krijgen de mensen begeleiding en worden ze wegwijs gemaakt in de gemeente. Ook helpt de gemeente de Oekraïners om een baan te vinden.



Er zijn nog meer opvangplekken nodig



De oorlog in Oekraïne duurt voort. De situatie blijft onvoorspelbaar. Daardoor komen er nog steeds Oekraïners naar Nederland. De gemeenten in Nederland regelen opvangplekken voor deze mensen. De Rijksoverheid verwacht dat er op 1 februari 2024 ongeveer 97.000 gemeentelijke opvangplekken nodig zijn.



De opdracht voor de gemeente Hardenberg is om te zorgen voor 570 opvangplekken. Deze nieuwe opvanglocatie in Dedemsvaart is de derde opvanglocatie voor Oekraïners in de gemeente Hardenberg en levert dus een belangrijke bijdrage. Maar er zijn nog meer plekken nodig. Daarom blijft de gemeente zoeken naar plekken die geschikt zijn om in te richten als grote opvanglocatie.



Kijk voor meer informatie op hardenberg.nl/oekraine.





17-1-2024 13:17

Hoe zamelen we in de gemeente Hardenberg meer waardevolle grondstoffen in? En wat doen we met het afval wat nog overblijft? Daarvoor maakt de gemeente een nieuw grondstoffenplan. Inwoners kunnen meedenken en meedoen. Op het online participatieplatform www.samenhardenberg.nl/grondstoffenplan kunnen ze vanaf nu ideeën indienen. De ideeën kunnen gaan over hoe we meer grondstoffen inzamelen en minder afval overhouden. Haalbare, betaalbare en uitvoerbare ideeën krijgen mogelijk een plek in het nieuwe grondstoffenplan.

Een nieuw plan voor het inzamelen van grondstoffen en afval



In huishoudelijk afval zitten vaak nog veel waardevolle grondstoffen. Zoals plastic, metalen, karton of papier. De gemeente zamelt een deel van die grondstoffen gescheiden in. Maar er verdwijnt ook nog veel bij het restafval.



Het meeste restafval bestaat uit recyclebare grondstoffen. GFT, textiel, PMD kunnen dus beter gescheiden worden ingezameld. Ook kunnen inwoners meer kapotte spullen naar het milieubrengstation brengen. Zo behouden we waardevolle grondstoffen. En verkleinen we de hoeveelheid restafval.



Gemeentelijk Grondstoffenbeleidsplan



Hoe we dit in de gemeente Hardenberg gaan doen? Daarvoor maakt de gemeente een nieuw plan. Dit heet het Gemeentelijke Grondstoffenbeleidsplan. In dit grondstoffenplan maakt de gemeente keuzes voor de manier waarop we omgaan met de inzameling en verwerking van grondstoffen en afval.



Meedenken en meedoen



Inwoners kunnen meedenken en meedoen bij het maken van het nieuwe grondstoffenplan. Door te vertellen hoe ze nu omgaan met grondstoffen en afval. En door ideeën te delen over de onderwerpen die we in het plan uitwerken:



  • Hoe kan de gemeente het inwoners zo makkelijk mogelijk maken om grondstoffen gescheiden aan te bieden?

  • Hoe en waar moeten we verschillende soorten grondstoffen inzamelen?

  • Welke informatie is nodig om grondstoffen gescheiden in te zamelen?

  • Hoe voorkomen we afval door bewuster aan te kopen en te consumeren?

  • Kunnen afvalscheidingscoaches helpen?


Ideeën indienen tot en met 18 februari 2024



Inwoners doen en denken mee op het online participatieplatform www.samenhardenberg.nl/grondstoffenplan. Het is tot en met 18 februari 2024 mogelijk om hier een idee in te dienen dat helpt bij het inzamelen van meer grondstoffen. Of bij het verminderen van restafval. Anderen kunnen reageren op de ideeën. En een idee steunen.



De gemeente toetst of de ideeën haalbaar, betaalbaar en uitvoerbaar zijn. En of ze een plek kunnen krijgen in het nieuwe plan. Kiest de gemeente een idee niet? Dan leggen we dat uit.



Keuzewijzer



Inwoners kunnen op het platform ook een keuzewijzer invullen om te ontdekken wat voor type koper zij zijn. Het online participatieplatform wordt verder uitgebreid met onderwerpen uit het grondstoffenplan.



Kijk voor meer informatie op hardenberg.nl/grondstoffenplan.





17-1-2024 12:56

De gemeenteraad Hardenberg benoemde tijdens de raadsvergadering van 16 januari de nieuwe Rekenkamer. Mevrouw Gerrits is de nieuwe voorzitter, en de heren Odink en Bonekamp zijn de leden van de Rekenkamer. De Rekenkamer onderzoekt namens de gemeenteraad het beleid of plannen van de gemeente.

Op de foto van links naar rechts: mevrouw Gerrits, de heren Bonekamp en Odink, en burgemeester Offinga.



De wet ‘Versterking decentrale rekenkamers’ bepaalt dat de raad vanaf 1 januari 2024 een Rekenkamer moet hebben. De raad zelf bepaalt het aantal leden van de Rekenkamer, de vergoeding en de taken. De raad stelde hiervoor in oktober vorig jaar de ‘verordening rekenkamer 2024’ vast.



Voor de verkiezingen van 2022 had de raad een Rekenkamercommissie met dezelfde taak. Hierin zaten ook raadsleden. Door de nieuwe wet is dat niet meer mogelijk.



Controlefunctie van de gemeenteraad



Met de onderzoeken van de Rekenkamer geeft de gemeenteraad openheid over beleid en plannen van de gemeente. Het is een controlefunctie van de raad op het lokale bestuur: het college van burgemeester en wethouders. De Rekenkamer doet het onderzoek niet zelf. Maar geeft een onderzoeksbureau de opdracht om dat te doen.



De Rekenkamer bepaalt zelf welke onderwerpen zij uiteindelijk laat onderzoeken. De Rekenkamer Hardenberg heeft een jaarlijks budget van € 60.000. Van dit budget voert zij al haar activiteiten uit.



Binnenkort vacature ambtelijk secretaris



De Rekenkamer wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris. Deze vacature wordt binnenkort opengesteld. De functie van ambtelijk secretaris valt onder de griffie. De leden van de Rekenkamer vallen rechtstreeks onder de gemeenteraad.



12-1-2024 09:26

Burgemeester Maarten Offinga heeft de woning aan De Gieteling 1 in Dedemsvaart voor een periode van 3 maanden gesloten. Hij heeft dat gedaan op grond van de Opiumwet. De politie vond in de woning een handelshoeveelheid verdovende middelen en voorwerpen die wijzen op de handel in verdovende middelen.

Bij een onderzoek vond de politie in de woning aan De Gieteling verschillende soorten drugs. De aangetroffen hoeveelheid verdovende middelen is zodanig dat de politie ervan uit gaat dat de drugs bedoeld zijn voor de handel. Daarnaast vond de politie in de woning voorwerpen die wijzen op de handel in drugs.



Drugshandel heeft grote invloed op onze veiligheid



Burgemeester Maarten Offinga maakt in dit geval gebruik van zijn bevoegdheid om de woning op grond van de Opiumwet te sluiten.



Maarten Offinga: “Uit het politieonderzoek blijkt dat vanuit deze woning drugs verkocht worden. Door de verkoop van verdovende middelen blijft de drugshandel in stand. Daar gaat een wereld van dreiging en geweld achter schuil. Drugshandel heeft grote invloed op de veiligheid in onze gemeente. Vooral omwonenden van plekken waar gedeald wordt voelen zich hierdoor onveilig."



"Als burgemeester ben ik verantwoordelijk voor een veilige woon- en leefomgeving van onze inwoners. Daarom tolereer ik crimineel en ondermijnend gedrag niet. Door deze woning voor 3 maanden te sluiten, halen we deze plek uit de criminele drugshandelketen. Zo brengen we de rust in veiligheid terug in de buurt.”



Doe een melding bij verdachte situaties



Inwoners die een vermoeden hebben dat ergens in drugs gehandeld wordt kunnen een melding doen bij het gemeentelijk meldpunt ondermijning via www.hardenberg.nl/meldpuntondermijning. Contact opnemen met de politie of anoniem een melding doen bij Meld Misdaad Anoniem is ook mogelijk.



De woning is drie maanden gesloten vanaf 10 januari 2024, 10.00 uur



Het is in de komende 3 maanden voor iedereen verboden om de woning te betreden. Op het adres staan meerdere mensen ingeschreven. Zij hebben de woning allemaal verlaten.



11-1-2024 14:00

Het marktplein in het centrum van Hardenberg wordt dit jaar mooier, gezelliger en groener. Het plan voor de nieuwe inrichting van de Markt is klaar. Ook de Voorstraat, Admiraal Helfrichstraat en het Oosteinde worden groener. We laten u het plan voor de Markt en het ontwerp voor de winkelstraten graag zien tijdens een inloopbijeenkomst op maandag 22 januari. De bijeenkomst is van 18.00-20.00 uur in het gemeentehuis Hardenberg.

Het plan voor nieuwe inrichting van de Markt is klaar om uitgevoerd te worden



Tijdens een eerdere inloopbijeenkomst (bekijk het nieuwsbericht van 26 juni 2023) kon u de schetsen bekijken. We hebben geluisterd naar de reacties. En de ontwerpen voor de Markt definitief gemaakt. We laten u het plan graag zien tijdens de inloopbijeenkomst op 22 januari. In het najaar van 2024 starten we met de werkzaamheden om het plan uit te voeren.



We hebben een ontwerp gemaakt voor groenere winkelstraten



We gaan ook delen van de winkelstraten van de Voorstraat, Klepperplein, Admiraal Helfrichstraat en het Oosteinde groener maken. Ondernemers in deze winkelstraten dachten met ons mee over een ontwerp. We willen u de schetsen voor de winkelstraten ook graag laten zien tijdens de inloopbijeenkomst. Hier kunt u een reactie op geven. Die reacties betrekken wij  bij het maken van het eindontwerp voor de groenere winkelstraten.



Tijdens de inloopbijeenkomst kunt u de tekeningen bekijken. Medewerkers van de gemeente en van OKRA Landschapsarchitecten zijn aanwezig om uitleg te geven of vragen te beantwoorden.



11-1-2024 13:19

Vanaf januari vergadert de gemeenteraad volgens het BOB-model. BOB staat voor beeldvorming, oordeelvorming en besluitvorming. Belangrijkste wijzigingen zijn: de raadsvergaderingen gaan naar 1x per 3 weken. We introduceren een ‘beeldvormende sessie’ en een ‘hamerraad’. En de informatiebijeenkomsten worden openbaar. De vaste avond blijft hiervoor de dinsdagavond.

Waarom BOB?



De raadswerkgroep Bestuurlijke Vernieuwing heeft vorig jaar gekeken naar de manier van vergaderen en wat daaraan te verbeteren. Het doel van de wijzigingen is om als raad eerder betrokken te worden bij onderwerpen, meer ruimte te bieden voor participatie van de samenleving en gebruik te maken van de kennis in de samenleving.



Raadsvergadering en oriënterende ronde 1x per 3 weken



De raad vergaderde altijd 1x per 2 weken. Dat wordt 1x per 3 weken. Door minder vaak te vergaderen, komen er meer mogelijkheden voor andere bijeenkomsten.



Hamerraad



Om besluiten op tijd te nemen introduceert de raad een ‘hamerraad’. Dit is een speciale raadsvergadering voor onderwerpen die de gemeenteraad niet meer hoeft te bespreken. Een hamerraad duurt maximaal 15 minuten. En kan als het nodig is gepland worden voorafgaand aan een vergadering of informatieve bijeenkomst.



Ongeveer 6x per jaar een 'beeldvormende sessie'



De beeldvormende sessie is de eerste 'B' uit het BOB-model. Met een beeldvormende sessie wil de raad meer te weten komen over een bepaald onderwerp van experts, inwoners en organisaties.



De agendacommissie van de raad bepaalt over welk onderwerp een beeldvormende sessie wordt gehouden. De raad nodigt dan inwoners, ondernemers, organisaties of experts uit om te praten over dat onderwerp. De beeldvormende sessies zijn openbaar en worden vooraf aangekondigd.



Informatiebijeenkomsten worden openbaar



Tijdens informatiebijeenkomsten krijgen raadsleden informatie van het college en/of ambtenaren over een onderwerp. Vanaf januari zijn deze bijeenkomsten openbaar.



Geïnteresseerden kunnen bij de bijeenkomsten aanwezig zijn. Zij nemen niet deel aan het gesprek. Maar kunnen voor of na de bijeenkomst contact zoeken met raadsleden. De informatiebijeenkomsten zijn in het gemeentehuis en worden niet online uitgezonden. De openbare informatiebijeenkomsten kondigen we aan in de Toren en via de planner in het raadsinformatiesysteem.



10-1-2024 16:46

Grondeigenaren kunnen een vergoeding krijgen om landschapselementen in het buitengebied aan te leggen of te onderhouden. De mogelijkheden hiervoor zijn uitgebreid. Wethouder Alwin te Rietstap: “Landschapselementen zoals houtwallen, poelen, kleine bosjes en natuurvriendelijke oevers houden ons landschap herkenbaar. Ook zorgen ze voor meer biodiversiteit. We hebben de mogelijkheden voor landschapsonderhoud uitgebreid. Ook de aanleg en het beheer van bloemrijke akkerranden en natuurvriendelijke oevers komen nu in aanmerking voor een vergoeding.”

Ruim 200 particuliere of agrarische grondeigenaren onderhouden landschapselementen in het buitengebied van de gemeente Hardenberg. Het gaat bijvoorbeeld om snoeiwerkzaamheden of het onderhouden van afrasteringen. Dit noemen we ‘groene diensten’.



Vergoeding voor kosten



De landschapselementen zijn eigendom van de grondeigenaren. Maar iedereen kan ervan genieten en de biodiversiteit profiteert. De grondeigenaren ontvangen voor het onderhoud en beheer een vergoeding. De vergoeding is bedoeld voor de kosten van eigen arbeid of voor het inschakelen van een groenaannemer.



De vergoedingsregeling



De Stichting Groen Blauwe Diensten Overijssel (SGBDO) voert de vergoedingsregeling uit. De gemeente Hardenberg heeft hiervoor nieuwe afspraken gemaakt met deze stichting. Daarbij zijn de mogelijkheden voor landschapsonderhoud door inwoners uitgebreid. Ook het uitbreiden van bestaande landschapselementen door extra aanplant valt nu onder de regeling.



'Goed voor de biodiversiteit'



Wethouder Alwin te Rietstap: “Inwoners helpen zo bij het in stand houden van het landschap dat kenmerkend is voor ons buitengebied. Met nieuwe aanplant kunnen we ook ontbrekende schakels toevoegen. Ook willen we maatregelen ondersteunen die goed zijn voor de biodiversiteit. Zoals akkerranden en natuurvriendelijke oevers. Deze maatregelen zijn gunstig voor boerenlandvogels. Dit past goed bij de ambities die we hebben binnen ons programma Klimaat, Water en Biodiversiteit.” 



Goed om te weten



  • Landschapselementen in het buitengebied komen in aanmerking voor een vergoeding.

  • Landschapselementen op erven en binnen de bebouwde kom komen niet in aanmerking.

  • Eigenaren die al een contract voor groene diensten hebben, kunnen dat uitbreiden.

  • Bij nieuwe contracten is de contractwaarde minimaal € 10.000.

  • Wanneer het vooral gaat om het aanleggen/beheren van bloemrijke- en faunaranden, ligt de maximale contractwaarde op € 25.000.

  • De contracten hebben een looptijd tot en met 2040.


Interesse? Dit is de procedure



Bent u grondeigenaar en heeft u interesse? Neem dan contact op met de SGBDO:



Een veldadviseurs van de SGBDO neemt dan contact op voor een persoonlijk gesprek. In dat gesprek bespreekt de veldadviseur samen met de grondeigenaar de mogelijkheden en welke landschapselementen voor een vergoeding in aanmerking komen. Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst en na afstemming met de gemeente behandeld. De procedure duurt meestal enkele maanden. 



Meer weten?



Lees verder op www.sgbdo.nl.



10-1-2024 12:20

Op dinsdagavond 9 januari 2024 was de nieuwjaarsborrel van 2024. Burgemeester Maarten Offinga sprak inwoners, ondernemers, werknemers van de gemeente, raadsleden en college-collega's toe. Het thema van de toespraak is geluk. Ook is het belangrijk dat we het vertrouwen weer geven aan onze samenleving.

'Vertrouwen vraag je niet, vertrouwen geef je'



  • Beste aanwezigen, inwoners, ondernemers, vertegenwoordigers en bestuursleden van verenigingen en stichtingen.

  • Allereerst wens ik u allen namens de gemeenteraad en het college van B&W het allerbeste voor 2024: een gezond en gelukkig nieuwjaar.


Geluk is voor iedereen anders



  • Een goede gezondheid. Dat wensen we elkaar allemaal toe. Helaas is dit niet voor ons allemaal een vanzelfsprekendheid. Wel is gezondheid bepalend voor ons levensgeluk.

  • Geluk zit hem soms in grote, maar meestal in kleine dingen.

  • Zoals u misschien weet, sport ik graag. Ik ga bijvoorbeeld graag zwemmen in de Vecht. Ik geniet dan van het frisse en stromende water. Als ik om me heen kijk, beleef ik de schoonheid van het Vechtdal. Dat is voor mij persoonlijk een geluksmoment. Maar ik geniet er ook van om tegen de stroom in te zwemmen om vooruit te komen. Dat zegt veel over het leven. En over Hardenberg. Tegen de stroom in zwemmen om iets te bereiken. Nu moet ik toegeven dat de laatste drie weken de stroming iets te veel van het goede is.

  • Ook de vele wandelingen met inwoners en ondernemers uit onze gemeente zijn geluksmomenten. Tijdens de Route 29 heb ik de afgelopen twee jaar leuke en soms indringende gesprekken gevoerd. Ik heb genoten van de openheid van mensen die hun verhaal deelden. Ik voel mij als burgemeester gelukkiger wanneer ik met mensen wandel dan wanneer ik hoog in de markante gele toren zit. Het komende jaar wandel ik de Route 29 weer terug. U bent uitgenodigd!


  • Wat betekent gelukkig zijn voor jou?

  • Als ik deze vraag aan een aantal willekeurige mensen hier in de zaal zou stellen, krijg ik waarschijnlijk heel verschillende antwoorden.

  • Gelukkig zijn, wat is dat eigenlijk?

    • Is het een perfect plaatje op Instagram?

    • Word je gelukkig als jouw auto mooier en groter is dan die van de buren?

    • Beleef je een geluksmoment als je geniet van de eerste zonnestraal na een periode van regen, zoals de afgelopen dagen?

    • Of is geluk dat je deze week tóch rondkomt met je boodschappengeld?

    • Dat je kind een ontbijt heeft gehad voordat hij naar school gaat. Of dankzij de vrijgevigheid van een ander een nieuwe winterjas heeft gekregen.

    • Dat je je veilig voelt en een dak boven je hoofd hebt.



  • Dé definitie van ‘geluk’: die is er eigenlijk niet.

  • Geluk en gelukkig zijn… het is voor iedereen anders.


Brede welvaart is onze definitie van geluk



  • In de basis is het onze taak als overheid om te zorgen dat mensen gelukkig, veilig en in vrijheid leven.

  • Dat is onze opdracht.

  • Spinoza zei het treffend: “Het doel van de staat is vrijheid.“ De vrijheid om te geloven of niet te geloven. Vrijheid om anders te denken zonder dat je belaagd of bedreigd wordt. Vrijheid van gelijke kansen en rechten.

  • Vrijheid brengt geluk.

  • Als gemeente zetten we ons elke dag in voor het geluk van de mensen in de gemeente Hardenberg, binnen de mogelijkheden die we hebben, vanuit onze ambities.

  • Die ambities hebben als doel: ‘brede welvaart voor iedereen’ te realiseren. Zoals levensgeluk voor onze inwoners. Ondernemersgeluk voor onze ondernemers. Vakantiegeluk voor onze bezoekers.

  • We werken aan plannen om onze gemeente nog mooier en beter te maken.

  • Verbinding en evenwicht vinden we belangrijk. Tussen leefbare kernen en stedelijke voorzieningen. Tussen innovatieve ontwikkelingen en duurzaam behoud van natuur, rust en ruimte. Tussen economische groei en maatschappelijke bloei.

  • Maar de wereld is groter dan Hardenberg. We kijken – net zoals onze ondernemers dat doen - verder dan onze grenzen. Daarom investeren we ook in grens overstijgende projecten. Zoals de IQ Blvd, een ondernemersplatform en de Nedersaksenlijn. Werkgelegenheid en bestaanszekerheid zijn cruciaal voor de sociaaleconomische motor van onze samenleving.

  • We werken ook aan maatschappelijke vitaliteit.

  • Dan heb ik het over sport, cultuur, welzijn en plekken om elkaar te ontmoeten en te sporten.

  • We willen ervoor zorgen dat onze kinderen opgroeien in een gezonde en veilige leefomgeving.

  • En dat zorg en ondersteuning dichtbij is voor mensen die het nodig hebben. Zodat iedereen mee kan komen en mee kan doen.


De kracht van de samenleving



  • In de wetenschap dat geluk voor iedereen iets anders betekent en niet maakbaar is, kunnen en willen we zo de juiste randvoorwaarden scheppen voor mensen om gelukkig te zijn.

  • Ik ben trots op het team van wethouders dat hiervoor aan de lat staat. Ik wilde in deze nieuwjaarstoespraak zeggen dat de club sinds kort weer compleet is. Maar door de voordracht van wethouder Breukelman als burgemeester van Hoogeveen is het komend voorjaar wachten op nieuwe versterking. Hardenberg lijkt wel een kweekvijver van bestuurlijk talent!

  • Daarnaast zie ik dat onze ambtenaren hun stinkende best doen voor het geluk van de mensen in Hardenberg en voor toekomstige generaties.

  • Meedoen en samendoen zijn daarbij sleutelwoorden. We geven ruimte aan ideeën van inwoners en ondernemers. We dagen u uit om mee te denken over onze samenleving.

  • We hebben die kracht en betrokkenheid van de samenleving nodig.


De gebeurtenissen in de samenleving



  • Het is onrustig in de wereld.

  • Oorlogen en als gevolg daarvan de vluchtelingencrisis hebben impact op onze gemeente. Mondiaal raakt lokaal op het vlak van economie.

  • Dat maakt dat ook onze samenleving verandert. De enige constante lijkt verandering te zijn. Dat vraagt om aanpassingsvermogen.

  • Het vraagt ook om moed. Moed om mee te durven bouwen aan deze gemeente. Durft u?


  • Inwoners gaven vorig jaar tijdens de verkiezingen een duidelijk signaal af: het moet anders!

  • Dat is het democratische geluid van de samenleving. Daar kun je je nooit tegen verzetten.

  • Waar we ons wel tegen kunnen verzetten is uitsluiting, vervreemding en verenging. Ik verzet me daar tegen. Staat u dan naast mij?


  • Josse de Voogd en René Cuperus wezen met de Atlas van Afgehaakt Nederland ruim twee jaar geleden al op een diepe kloof van ontevredenheid. Hoe het gevoel van niet gehoord worden ertoe leidt dat mensen afhaken. Dat gaat ook over de verwijdering tussen stad en platteland.

  • De verkiezingsuitslag is een uiting van ontevredenheid over hoe het nu gaat in Nederland.

  • Die boodschap is kraakhelder.

  • Heeft de overheid zitten slapen? En is ze gevangen geraakt in haar eigen systeem?

  • Het lijkt of de politiek alleen nog maar bezig is met het plakken van pleisters op de wonden in de samenleving. Terwijl het genezen van een wond om zorg en aandacht vraagt.


Vertrouwen



  • Er is veel voor nodig om de ontevredenheid in onze samenleving om te buigen naar tevredenheid. En het vertrouwen terug te verdienen.

  • Vertrouwen vraag je niet. Vertrouwen geef je.

  • De uitdaging voor ons, voor mij en het college, is om mensen weer vertrouwen te geven.

  • Herstel van vertrouwen vraagt om een gemeente die vooruitkijkt, op zijn tijd durf toont en een tikkeltje eigenzinnig is. Een gemeente die meedenkt en ruimte biedt voor initiatieven uit de samenleving. Die luistert – en daarmee bedoel ik écht luistert - naar wat er leeft onder onze inwoners en ondernemers.

  • Maar als lokale overheid blijven we afhankelijk van de grote lijnen uit Den Haag. Daar laat men het afweten. Kijk naar de asielproblematiek, de afhandeling van het toeslagenschandaal en het stikstofdossier. Bij mij in de buurt werd een agrariër geconfronteerd met het botte signaal: u moet stoppen. Weg bedrijf. Weg droom. Weg toekomst. Zo ga je niet met mensen om. Dat is geen vrijheid en verbinding. Daarmee geef je geen vertrouwen.

  • De samenleving vraagt om degelijk, rechtvaardig en misschien wel saai beleid.


Laten we gewóón doen



  • Gewoon dóen is onze kracht.

  • Maar laten we ook gewóón doen. We hoeven geen nieuwe bestuurscultuur. Als we maar gewóón doen met elkaar. Door rekening houden met elkaar. Door normen en waarden te respecteren. Door de verbinding te zoeken.

  • Gewóón doen betekent ook dat ik niet accepteer dat onze jeugd, onze asielzoekers of andere inwoners overlast veroorzaken. Voor asielzoekers willen wij met een uitdagend plan een weg vinden dat deze nieuwe inwoners vanaf dag 1 actief de taal leren, aan de slag gaan en mee kunnen doen. Onderdeel worden van Hardenberg en begrijpen wat de normen en waarden zijn in Nederland. Wat vrijheid in Nederland betekent.

  • Ja, wij kunnen en willen mensen een gelukkig bestaan bieden. Maar dat betekent je conformeren aan hoe wij hier leven.

  • Ik wil af van de watjes-cultuur en eerlijk zijn over wat we van elkaar mogen verwachten. Dat kan ook betekenen dat een overheid ‘nee’ zegt, maar dat dan ook goed uitlegt. ‘Nee’ hoort bij een gewone opvoeding, zo heb ik geleerd.

  • Daarbij heb ik u nodig. We hebben elkaar nodig. Want de gemeente: dat zijn wij met z’n allen. Samen zijn wij Hardenberg.


Wens voor 2024



  • Mijn wens voor 2024 is dat we allemaal een stukje gelukkiger worden. Dat we er niet aan voorbij lopen. Maar dat we het geluk zien. En er een moment bij stil staan. Heb de moed om open te staan voor elkaars geluk.

  • Geluk is niet universeel maar persoonlijk. Mijn geluk kan soms ook zitten in een goed gesprek, een zakje drop, borrelnootjes of een vrolijke glimlach. (zoute drop trouwens).

  • Geluk brengt iets moois op gang.

  • Als burgemeester ben ik gelukkig als het goed gaat met u. Met onze inwoners en ondernemers.

  • Dat geluk wordt dan alleen maar meer.

  • Daarom sluit ik af met wijze woorden van Albert Schweitzer: “Geluk is het enige wat zich verdubbelt als men het deelt.”


  • Dank voor uw aandacht.


  • Dan is het nu tijd om elkaar te ontmoeten onder het genot van een hapje en drankje

  • De hapjes worden verzorgd door Dos Piementos uit Hardenberg en Brasserie de Boerderij uit Balkbrug

  • De drankjes worden verzorgd door Jerrink Catering, die tevens heeft gezorgd voor de mooie aankleding van vanavond

  • Daarnaast dank aan DPL voor het licht en geluid

  • Enkele leerlingen van het Greijdanus college in Hardenberg hebben bij de inloop al gezorgd voor mooie pianomuziek.

  • Zij zullen tijdens het informele gedeelte ook nog voor u spelen.

  • Ik wens u nog een hele fijne avond toe.


8-1-2024 16:43

Heeft u nu nog geen mantelzorg nodig, maar in de toekomst misschien wel? Dan is er de mogelijkheid voor een tijdelijke pré-mantelzorgwoning.

Sommige inwoners vanaf de geldende AOW-leeftijd of inwoners met een aandoening/ziekte hebben nu nog geen directe zorg nodig. Maar ze willen al wel bij hun kinderen of andere verwanten wonen. Zodra ze wel zorg nodig hebben, kunnen de kinderen of verwanten voor deze ouderen gaan zorgen.



De gemeente Hardenberg wil dit mogelijk maken door mee te werken aan het plaatsen of bouwen van een tijdelijke pré-mantelzorgwoning. Een pré-mantelzorgwoning is een woning op het terrein van het huis van iemand die mogelijk in de toekomst zorg nodig heeft.



Voorwaarden en vergunning



Voor het bouwen of plaatsen van een pré-mantelzorgwoning gelden voorwaarden. Ook is altijd een omgevingsvergunning nodig die maximaal 10 jaar geldt.



Lees meer over de voorwaarden en het aanvragen van omgevingsvergunning voor een pré-mantelzorgwoning op www.hardenberg.nl/pre-mantelzorgwoning.