Goedemorgen, het is 9:22
op woensdag 26 september 2018
In Hardenberg is het nu 9,1 °C
Wind 0.8 km/u uit het zuidwesten
De luchtvochtigheid is 82 %
De luchtdruk is 1.032,5 hpa
Het heeft vandaag niet geregend

Meteo
Hardenberg

Hardenberg

Nieuws uit de gemeente Hardenberg

25-9-2018 13:17

Tiny Forest inloopavond in de Marslanden

Hardenberg is door het Instituut voor Natuureducatie en Duurzaamheid (IVN) gekozen als één van de 12 Nederlandse gemeenten die de komende twee jaar 4 Tiny Forests gaan aanleggen op verschillende plekken in de gemeente. Wavin Nederland sponsort de Tiny Forests die in de gemeente Hardenberg aangeplant gaan worden. Aan het einde van dit jaar gaan de bomen en planten op de eerste locatie de grond in....


Een Tiny Forest (minibosje) is een dichtbegroeid, snelgroeiend, inheems bos ter grootte van een tennisbaan. Dit bos stimuleert biodiversiteit: het is een prettige plek voor vlinders, vogels, bijen en kleine zoogdieren. Maar ook voor mensen is het een fijne plek, want meer natuur in de buurt zorgt voor een gezondere leefomgeving en een rustpunt voor buurtbewoners. Daarnaast is een Tiny Forest een goede plek om kinderen te leren over de Nederlandse natuur.

Tiny Forest initiatiefnemers
Inwoners van de gemeente Hardenberg kunnen een bijdrage leveren aan het ontwerp en de realisatie van een Tiny Forest. Door een team te vormen van buurtbewoners, verenigingen en scholen kan er een plan opgesteld worden. IVN geeft hierbij ondersteuning waar nodig. Voordat het Tiny Forest wordt toegewezen, wordt het plan gecheckt aan de hand van vooraf vastgestelde criteria. Op de website www.ivn.nl/tiny-forest-nl/word-initiatiefnemer staat meer informatie over het schrijven van een plan.

Inloopavond Marslanden
Er wordt een inloopavond georganiseerd voor wie geïnteresseerd is in het maken van een plan voor het Tiny Forest in park Boesemeer of voor wie meer informatie wil over Tiny Forests. De inloopavond vindt plaats op 2 oktober van 17.00 uur tot 19.00 uur in de Matrix (Marslanden).


24-9-2018 13:10

Zaterdag 29 september sportmarkt in centrum van Hardenberg

Op zaterdag 29 september staat Hardenberg in het teken van sport. De gemeente Hardenberg organiseert die dag in samenwerking met sportwinkel Prins Sport en een groot aantal sportverenigingen uit Hardenberg een sportmarkt in het centrum van Hardenberg. Het sportspektakel begint om 13.00 uur en eindigt om 17.00 uur. Deelname is gratis.


De sportmarkt vindt plaats in het centrum van Hardenberg (Markt, Badhuisplein, winkelstraten). De kanovereniging start aan het water tegenover de Troubadour.

De sportmarkt is een lokale afsluiting van de Nationale Sportweek (onderdeel van de Europese week van de Sport). De sportmarkt wordt georganiseerd om inwoners van de gemeente Hardenberg kennis te laten maken met het lokale sportaanbod en om te laten zien hoe leuk (en gezond!) sporten kan zijn. De sportmarkt is voor iedereen die het leuk vindt om te zien wat Hardenberg te bieden heeft op het gebied van sport en bewegen.

Deelnemende sportverenigingen
Meer dan 15 sportverenigingen laten op 29 september zien waarom hun sport zo leuk is om te beoefenen. De vrijwilligers van de sportverenigingen kunnen tevens vragen beantwoorden of advies geven over de betreffende sport. De volgende verenigingen zijn te zien op de sportmarkt: Dansfabriek Hardenberg, Bodytrend, Profit Gym, Hardenberg ’85, Hockeyclub GZG, Korfbalvereniging Juventa, Tennisclub Hardenberg, Schietvereniging Hardenberg, Turn- en Sportcentrum Hardenberg, Jeu de Boules Hardenberg, Golfclub Hoogengraven, Tafeltennisvereniging Dedemsvaart, Sjoelvereniging de Kleppersjoelers, Gymvereniging Gramsbergen (freerunnen) en Kanovereniging Hardenberg.

Voor iedereen toegankelijk
Iedereen is van harte welkom om op zaterdagmiddag 29 september alle verschillende sporten van dichtbij mee te maken. Inschrijven voor het evenement is niet nodig.


24-9-2018 09:01

Scholieren veiliger op weg dankzij ANWB Streetwise

Om de verkeersveiligheid voor leerlingen van de groepen 1 tot en met 8 te bevorderen, wordt tot eind oktober het project Streetwise gegeven door de ANWB. Streetwise leert kinderen op speelse wijze over veiligheidsregels. In totaal 23 scholen doen dit schooljaar mee.


Diverse programma's binnen Streetwise bevorderen de verkeersveiligheid. Bij groep 1 en 2 staan het herkennen van verkeersgeluiden en het oefenen met oversteken centraal, bij 'Blik en klik' ligt de nadruk op de actieve verkeersveiligheid voor kinderen in groep 3 en 4.


Kinderen van groep 5 en 6 leren in 'Hallo auto' over de remweg van een auto en de invloed van de reactietijd op die remweg. 'Trapvaardig' traint kinderen van groep 7 en 8 in praktische fietsvaardigheid. Ook rijden ze met een zware rugtas op. Zo worden de kinderen voorbereid op het zelfstandig fietsen naar de middelbare school.


Het project is onderdeel van het Activiteitenplan Verkeersveiligheid (niet-infra) 2018 voor het basisonderwijs en worden financieel mede mogelijk gemaakt door de provincie Overijssel. Lees meer informatie over het project Streetwise via de website van de ANWB.


24-9-2018 08:57

Achthonderd leerlingen nemen deel aan project Dode hoek

Negentien scholen en ruim achthonderd leerlingen doen in de eerste week van oktober mee aan het project Dode hoek. Dit project leert kinderen in de hoogste groepen om verkeersveilig om te gaan met grote voertuigen.


Het project Dode hoek wordt voor de elfde keer gehouden in de gemeente Hardenberg. Het project wordt georganiseerd door Veilig Verkeer Nederland afdeling Hardenberg en de werkgroep 'Verkeersouders dode hoek'.
De theorieles wordt uitgevoerd door Chauffeurs Vereniging Friesland. Tijdens de les krijgen de kinderen informatie over de gevaren van de dode hoek en tips over hoe deze te ontwijken is.

Zichtbaar
Hierna zien de kinderen op de parkeerplaats van de Evenementenhal hoe het in de praktijk werkt met grote voertuigen. De kinderen ervaren wanneer je wel of niet zichtbaar bent vanaf de stoel van de chauffeur.


Het project is mogelijk dankzij de medewerking van 25 vrijwilligers en verschillende transport-, vervoers- en landbouwbedrijven die gratis hun vrachtwagens en landbouwvoertuigen beschikbaar stellen. Het project is onderdeel van het Activiteitenplan Verkeersveiligheid (niet-infra) 2018 voor het basisonderwijs en wordt financieel mede mogelijk gemaakt door de provincie Overijssel.


21-9-2018 16:41

Jonge helden gezocht voor Jeugdlintje Hardenberg

Het Jeugdlintje is een onderscheiding en speciale erkenning voor kinderen en jongeren tot 18 jaar die zich op een bijzondere manier hebben ingezet voor anderen. Op maandag 19 november 2018 wordt het Jeugdlintje voor de tweede keer in de gemeente Hardenberg uitgereikt.


Via de website www.hardenberg.nl/meldjeheld kunnen alle inwoners kinderen en jongeren voordragen voor de titel 'Held van Hardenberg'. Het Jeugdlintje van Hardenberg is ingesteld door de gemeenteraad van Hardenberg om jongeren die zich maatschappelijk inzetten in het zonnetje te zetten en te belonen.


Vorig jaar werden zeven jeugdlintjes uitgereikt, voor in totaal vijf initiatieven van jongeren. "Het was mooi om te zien, dat er heel verschillende aanmeldingen binnen kwamen", vertelt burgemeester Peter Snijders. "Van jongeren die vrijwilligerswerk doen of evenementen organiseren tot kinderen die hun zieke ouders langdurig ondersteunen. Ik hoop dat onze inwoners ook dit jaar weer die hele speciale jonge helden aandragen voor het Jeugdlintje. Ik ben heel benieuwd naar de aanmeldingen."


Voordracht via website

Per jaar worden er maximaal vijf jeugdlintjes uitgereikt aan jongeren in de leeftijd tot 18 jaar die zich op bijzondere wijze inzetten voor de Hardenbergse samenleving en daarmee uiting geven aan het motto 'de kracht van gewoon doen'. Een onafhankelijke commissie beoordeelt, net als vorig jaar, alle nominaties. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in het gemeentehuis op 19 november worden de Jeugdlintjes uitgereikt.


Tot 4 november 2018 kunnen kinderen en jongeren tot 18 jaar die woonachtig zijn in de gemeente Hardenberg worden voorgedragen voor een jeugdlintje. Het kan daarbij gaan om vrijwillige en onbetaalde inzet voor een ander, voor een vereniging of instantie gedurende minimaal 6 maanden. Of voor een bijzondere prestatie of daad of voor een uitzonderlijk initiatief. Via het online formulier op de website www.hardenberg.nl/meldjeheld kunnen kandidaten worden voorgedragen voor het jeugdlintje 2018.


18-9-2018 09:23

Modder op de weg? Gas los!

Het oogstseizoen is begonnen. Landbouwvoertuigen rijden af en aan door het buitengebied om de oogst van het land te halen. In combinatie met natte weersomstandigheden kan er modder op de weg achterblijven. Dit leidt tot gladde wegen, wat gevaarlijke verkeerssituaties kan opleveren. Oppassen geblazen dus.


Met modder op de weg is het van belang uw rijgedrag aan te passen. Rijdt u in het buitengebied en ziet u een geel waarschuwingsbord in de berm staan? Dan betekent dat dat er iets verderop modder op de weg ligt. Matig uw snelheid, laat het gas los, blijf sturen in de richting waar u heen wilt en absoluut niet remmen. 


De veroorzakers van de modder zijn verplicht om de weg zo veilig mogelijk te houden. Ze plaatsen waarschuwingsborden als de kans op modder aanwezig is en maken de weg zo snel mogelijk weer schoon. Het kan echter zo zijn dat er in verband met de drukke werkzaamheden gedurende de dag toch wat modder blijft liggen.


Mocht u als weggebruiker modder op de weg tegenkomen en er staat geen waarschuwingsbord, dan kunt u dit melden bij de gemeente.


18-9-2018 08:59

Militaire oefening eind september

Tussen het militaire oefenterrein bij Havelte en Lochem wordt van 26 tot en met 28 september een militaire oefening gehouden. Hierbij verplaatsen de militairen zich ook door de gemeente Hardenberg.


Het gaat om een exfiltratie-oefening. Hierbij verplaatsen de militairen zich te voet vanuit Havelte naar omgeving Lochem. De militairen verplaatsen zich bewapend door het gebied. Er wordt echter geen gebruik gemaakt van (oefen)munitie.


18-9-2018 08:44

Onderzoek MKB-vriendelijkste gemeente van start

Ondernemers in de gemeente Hardenberg kunnen meedoen aan de nieuwe editie van het tweejaarlijkse onderzoek van MKB-Nederland en VNO-NCW Midden naar de MKB-vriendelijkste gemeente van Nederland. Ondernemers ontvangen vanaf deze week een brief met daarin een uitnodiging om de enquête digitaal in te vullen. Het invullen van de enquête kost slechts vijf minuten tijd.


Ondernemers zijn van groot belang voor de lokale economie, werkgelegenheid en leefbaarheid. Daarom vindt de gemeente Hardenberg het belangrijk om te weten of ze op de goede weg zit, of welke onderdelen van het beleid volgens de ondernemers beter kunnen.


Zo probeert de gemeente Hardenberg er aan bij te dragen dat ondernemers op een prettige en succesvolle manier kunnen blijven ondernemen in onze gemeente. Tegelijkertijd dingt de gemeente mee naar de prijs 'MKB-vriendelijkste gemeente van Nederland'. Een titel die de gemeente Hardenberg met ere wil dragen. Dat betekent immers dat het ondernemersklimaat op orde is.


Invullen kan tot 12 oktober 2018
Bent u eigenaar, bedrijfsleider of directeur? Vul dan online de enquête in en laat weten hoe MKB-vriendelijk het beleid van uw gemeente is. Het kost u maar 5 minuten. Invullen kan tot 12 oktober 2018


Welke gemeente zich uiteindelijk de MKB-vriendelijkste van Nederland mag noemen, wordt in begin 2019 bekendgemaakt. In de aanloop naar de landelijke uitkomst wordt ook per provincie en regio een winnaar uitgeroepen.


17-9-2018 13:47

Win de stimuleringsprijs ter waarde van maximaal € 5.000

Natuurkampeerterrein de Klashorst heeft afgelopen februari van Platform Gastvrij Hardenberg een stimuleringsbijdrage van € 5.000 ontvangen voor hun project Vechtdal Natuur Experience. Het platform wil hier een vervolg aan geven. Van 1 september tot 15 oktober 2018 wordt de stimuleringsregeling opnieuw opengesteld.


De voorwaarden die hiervoor gelden zijn:

  • Het idee wordt ingediend door een rechtspersoon.
  • Het idee wordt samen met minimaal 2 partijen binnen de vrijetijdssector nader uitgewerkt en uitgevoerd.
  • De uitvoering draagt bij aan de versterking van de vrijetijdseconomie van Hardenberg.
  • Het idee past binnen de uitgangspunten van de lange termijn agenda 'Gastvrij Hardenberg'.
  • Het idee is geschikt om (later) op aan te haken door andere partijen.

Hebt u een initiatief of idee dat voldoet aan bovenstaande voorwaarden? Dan nodigt het platform u uit om uw initiatief of idee in te dienen. Tot 15 oktober kunt u uw idee indienen bij Platform Gastvrij Hardenberg via gastvrijhardenberg@hardenberg.nl 


17-9-2018 09:39

Koninklijke Onderscheiding voor brandweerman Willem van Dalen

Bij zijn afscheid als brandweervrijwilliger heeft Willem van Dalen uit Elim zaterdag 15 september uit handen van burgemeester Peter Snijders een Koninklijke Onderscheiding ontvangen voor zijn inzet bij de brandweerpost De Krim.


De heer Willem van Dalen begon zijn carrière als brandweervrijwilliger in het Westland, bij de post 's-Gravenzande. Hij volgde alle opleidingen tot aan hoofdbrandwacht en daarnaast werd hij opgeleid tot brandweerduiker.
Van 1 september 1990 tot 1 juli 2007 was de heer Van Dalen manschap, daarnaast was hij brandweerduiker bij de brandweer in 's-Gravenzande, de laatste jaren in het Westland was hij ook duikploegleider. Vanaf 1 juli 2007 tot 1 januari 2014 was de heer Van Dalen vrijwilliger bij de brandweer van de gemeente Hardenberg, post De Krim, in de functie van manschap.
Vanaf 1 januari 2014 tot 11 juli 2018 voerde hij deze functie uit bij de Veiligheidsregio IJsselland, post De Krim. De heer Van Dalen was van 2014 tot 2016 lid van de Ondernemingsraad en van 2014 tot juli 2018 was hij daarnaast lid van het Georganiseerd Overleg.

Voor zijn langdurige vrijwillige inzet voor de brandweer en daarmee voor de veiligheid van mens en dier wordt de heer Van Dalen benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.


14-9-2018 16:47

Prinsjesdagcongres in de Voorveghter Hardenberg

Het Prinsjesdagcongres regio Zwolle gehouden wordt op dinsdag 18 september bij Theater de Voorveghter in Hardenberg gehouden. Voor dit congres zijn ondernemers en bestuurders uit de Regio Zwolle uitgenodigd. Samen kijken zij tijdens het congres de troonrede. Ook worden de belangrijkste landelijke en regionale economische ontwikkelingen in kaart gebracht.


Congresregio Zwolle (onderdeel van MarketingOost, regio- en stadsmarketing) organiseert dit congres in samenwerking met werkgeversvereniging VNO-NCW Regio Zwolle en MKB Nederland Regio Zwolle.
Burgemeester Peter Snijders opent het Prinsjesdagcongres. Daarna wordt de troonrede gezamenlijk bekeken en toegelicht door Anna Dijkman van het ING economisch bureau. Na het officiële gedeelte is er veel gelegenheid voor ontmoeting. Het programma wordt afgesloten met een bezoek aan Schurter Electronics BV in Hardenberg.

De deelnemers krijgen na afloop van de bijeenkomst nog een kleine goodiebag met daarin het boek Slimme Streken van Gert-Jan Hospers, een informatiefolder en een chocoladegift van bakkerij Dorgelo.
Programma
12.00 uur: ontvangst met lunch in Theater de Voorveghter
12.55 uur: welkom door dagvoorzitter Coby Zandbergen, voorzitter College van Bestuur Cibap
13.00 uur: opening door Peter Snijders, burgemeester gemeente Hardenberg
13.15 uur: bekijken van de troonrede Koning Willem Alexander
13.45 uur: toelichting op troonrede door Anna Dijkman van het ING economisch bureau
14.15 uur: in gesprek met lokale ondernemers
14.30 uur: lancering Regio Zwolle Connect, online community van, voor én door ondernemers, door Laurens de Lange (VNO-NCW Regio Zwolle) en Jelle Weever (MKB Nederland Regio Zwolle).
14.45 uur: einde programma /netwerkborrel
15.00 uur: facultatief bedrijfsbezoek naar Schurter Electronics BV Hardenberg

Het Prinsjesdagcongres 2018 wordt mede mogelijk gemaakt door: ING Nederland, Gemeente Hardenberg, Theater de Voorveghter, Cibap, Vrieling Adviesgroep, Schurter Electronic Components en Regio Zwolle.


13-9-2018 11:53

Tijdelijke camera's voor monitoring verkeerssituatie

Bij de rotondes aan de Europaweg/Zuidelijke Bruchterweg en de Witte de Withstraat/Noordelijke Bruchterweg worden drie tijdelijke camera's geplaatst. De camera's worden tussen maandag 17 en vrijdag 21 september 2018 gebruikt om de verkeerssituatie te monitoren.


De gemeente Hardenberg en Het Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid (ROV) Oost Nederland zijn in februari van dit jaar een proef gestart. Met behulp van een Intelligent Transportsysteem (ITS) worden fietsers verleid om een veiligere fietsroute te kiezen.


Met de beelden van de tijdelijke camera’s krijgen de gemeente Hardenberg en het ROV Oost-Nederland inzicht in de wijze waarop het verkeer zich nu op deze plekken gedraagt. Daarmee kan worden bepaald wat het effect is van het Intelligent Transportsysteem. 


Gemaakte beelden
De camera's leggen geen kentekens of snelheid vast. Uitsluitend het algehele verkeersbeeld en tijdstip worden geregistreerd. De gemaakte beelden worden binnen één week na afronding van het onderzoek vernietigd.


Op zaterdag 22 september 2018 worden de camera's weer verwijderd.


13-9-2018 11:44

Doe mee aan de Duurzame Huizen Route en maak kans op een midweek weg

Heeft u energiebesparende maatregelen genomen? Of wekt u zelf energie op? Dan krijgt u de kans om zaterdag 3 en 10 november tijdens de Duurzame Huizen Route met uw ervaringen ook anderen op weg te helpen. Daarmee maakt u bovendien kans op een bijzondere midweek weg.


De Duurzame Huizen Route wordt dit jaar voor de zesde keer op rij gehouden. Huiseigenaren in heel Nederland openen op zaterdag 3 en 10 november hun deuren en laten anderen zien hoe zij hun huis duurzamer hebben gemaakt.


Maak kans op een midweek weg
De gemeente Hardenberg doet mee aan de Duurzame Huizen Route om zoveel mogelijk inwoners te stimuleren om hun woning te verduurzamen. Woont u in de gemeente Hardenberg en heeft u besparende maatregelen genomen of wekt u zelf energie op en vindt u het leuk om anderen op weg te helpen? Meld uw woning  aan en deel uw duurzame woonverhaal op www.duurzamehuizenroute.nl/hardenberg.

Door uw huis open te stellen, of een huis te bezoeken tijdens de Nationale Duurzame Huizen Route maakt u automatisch kans op een midweek weg op een bijzondere plek. Onder de huiseigenaren en bezoekers worden twee midweekarrangementen verloot voor een verblijf in StroHotel Aalshof in Haps (Brabant).


Bezoekers horen graag uw verhaal
Alle kennis en ervaring op het gebied van duurzaam wonen is welkom. Ook als u net bent begonnen met het nemen van maatregelen, kunt u meedoen aan de Duurzame Huizen Route. Voor veel mensen is het energiezuinig maken van hun woning een stappenplan waar zij langere tijd mee bezig zijn. Voor inwoners die zich willen oriënteren, is het waardevolle informatie om van u te horen hoe uw stappenplan eruitziet. Bezoekers horen graag de verhalen uit de eerste hand.


Van gasloos wonen tot woningen met dak- en gevelisolatie, op duurzamehuizenroute.nl is elk verhaal welkom. Misschien heeft u net die informatie die een ander op weg kan helpen. Al meer dan duizend eigenaren gingen u voor en delen hun woonverhaal via de Duurzame Huizen Route.


Verkiezing
Met uw duurzame woning kunt u bovendien deelnemen aan de verkiezing 'Duurzaamste huis van Nederland'. Trotse huiseigenaren kunnen hun woning nog tot en met 30 september aanmelden op www.duurzamehuizenroute.nl/verkiezing. De woningen worden door een deskundige jury beoordeeld op onder meer klimaatbestendigheid, energiezuinigheid en duurzaam materiaalgebruik.

In de provincie Overijssel kan het publiek stemmen op het meest duurzame huis van Overijssel. De winnaar gaat door naar de landelijke publieksverkiezing. Op vrijdag 23 november is de bekendmaking en prijsuitreiking van de landelijke publieks- en juryprijzen.


11-9-2018 14:27

Festival 'Hardstikke Cultuur' in Hardenberg

Het derde weekend van september wordt voor het eerst in de gemeente Hardenberg het (uit)festival 'Hardstikke Cultuur' gehouden. Dé opening van het Cultureel seizoen in de gemeente Hardenberg! Hardstikke Cultuur zit bomvol muziek, theater, dans, beeldende kunst en nog veel meer cultuur.


Op donderdagmiddag 20 september is er voor de kinderen van de Hardenbergse basisscholen in De Voorveghter het muziekevenement Muziek Impuls, georganiseerd door Stichting HaFaBra. 's Avonds is in het centrum van Hardenberg het nieuwe straatmuzikantenfestival 'Geld in je pet!', met verspreid door het hele centrum van Hardenberg live muziek. 
Zaterdagmiddag trekt het Internationale straattheaterfestival Kunsten op straat door de winkelstraten van Hardenberg en is een Kunstmarkt te bezoeken, waar veel verschillende kunstenaars - zowel professioneel als amateur - hun werk laten zien en demonstraties geven. Het festival wordt 's avonds afgesloten met een gezellige preview avond in theater De Voorveghter. 
Voorproefje
Tijdens deze preview avond wordt u vanaf 19.30 uur ontvangen in de foyer met een kopje koffie of thee. Om 20.15 uur start het programma in de theaterzaal. Verschillende artiesten die later in het seizoen avondvullend te zien zullen zijn, geven een voorproefje. Daarnaast wordt er alles over het nieuwe theaterseizoen verteld en is er gezellige muziek na afloop. 
De entree voor deze preview avond bedraagt € 10 per persoon inclusief koffie/thee vooraf en een hapje en drankje na afloop. Vrienden van De Voorveghter betalen € 5 per persoon. Reserveren kan online via de website van theater De Voorveghter.


11-9-2018 08:35

Akse Media start met actualiseren van gemeentegids Hardenberg

De gemeente Hardenberg brengt jaarlijks een gemeentegids uit. Als u wilt worden opgenomen in de gemeentegids van 2019, of uw vermelding wilt laten wijzigen, kunt u dit uiterlijk 26 oktober 2018 kenbaar maken. De nieuwe gids verschijnt begin 2019.


De gemeentegids is de enige officiële gemeentegids van de gemeente Hardenberg. De gids wordt in opdracht van de gemeente geactualiseerd door Akse Media uit Den Helder. In de gemeentegids van Hardenberg vindt u (contact)gegevens van bedrijven, instellingen en verenigingen binnen de gemeente.


Vanaf maandag 10 september start de redactie van Akse Media met het actualiseren van de adressen in de gemeentegids. Als uw bedrijf of organisatie momenteel met een e-mailadres staat opgenomen in de gemeentegids, ontvangt u een e-mail van Akse Media. Met die e-mail kunt uw gegevens zelf controleren en indien nodig aanpassen. De overige vermeldingen worden telefonisch benaderd door de redactie van Akse Media. 


Nieuwe vermeldingen
Als u wilt worden opgenomen in de gemeentegids, of als u uw vermelding wilt aanpassen, kunt u ook rechtstreeks contact opnemen met de redactie van Akse Media. Dat kan via het e-mailadres redactie@aksemedia.nl (o.v.v. Gemeentegids Hardenberg), of telefonisch op 0598 371 760.


De gemeentegids wordt niet meer huis-aan-huis verspreid. De gids is online te raadplegen en daarnaast verkrijgbaar op de volgende locaties:


  • gemeentehuis van Hardenberg
  • Informatiepunt Hardenberg
  • De Buurtkamers
  • Ouderen sociëteit Antenne
  • Oudersoos in Hardenberg
  • Bibliotheken
  • De Stuw
  • Zorgcentra Clara Feyoena Heem, Oostloorn, Van Dedem Marke en 't Welgelegen
  • Locaties van de Samen Doen-teams


11-9-2018 08:34

Hoe ervaart u de veiligheid en leefbaarheid in uw buurt?

Binnenkort ontvangt u mogelijk per post een uitnodiging van I&O Research om de vragenlijst van de veiligheidsmonitor in te vullen. Dit is een onderzoek naar criminaliteit, onveiligheid, buurtproblemen en het optreden van gemeente en politie bij u in de buurt. Door uw mening te geven, kunt u bijdragen aan de leefbaarheid en veiligheid in uw buurt. In de gemeente Hardenberg zijn tweeduizend...


In het onderzoek komen verschillende onderwerpen aan de orde, zoals de leefbaarheid en overlast in de buurt, het functioneren van politie en gemeente, onveiligheidsgevoelens en criminaliteit.


Ook zaken als brandveiligheid, veiligheid tijdens de jaarwisseling en de beleving van veiligheid rond het asielzoekerscentrum Hardenberg komen in het onderzoek aan de orde.


Brief
Om een representatief beeld te krijgen, is een steekproef getrokken uit alle inwoners van zestien jaar en ouder. In totaal tweeduizend inwoners zijn geselecteerd. Zij ontvangen een brief met de vraag om mee te doen aan het onderzoek.


In de brief staat een inlogcode waarmee de vragenlijst online ingevuld kan worden. Voor de betrouwbaarheid van het onderzoek is het van belang dat zoveel mogelijk inwoners die benaderd worden, meedoen aan het onderzoek. Inwoners die geen brief ontvangen, zijn niet geselecteerd om deel te nemen aan het onderzoek.


Veiligheidsplannen
Diverse organisaties zetten zich samen met de gemeente dagelijks in voor de veiligheid van inwoners. Om de veiligheidsplannen van de gemeente goed af te stemmen op wat er leeft onder inwoners, is het voor de veiligheidspartners belangrijk om te weten wat de wensen en ervaringen van inwoners zijn op het gebied van veiligheid.


De uitkomsten van het veiligheidsonderzoek vormen belangrijke bouwstenen voor de veiligheidsplannen voor de komende jaren. Dit onderzoek wordt op gemeentelijk en op landelijk niveau uitgevoerd. De resultaten worden in het voorjaar van 2019 verwacht.


11-9-2018 08:33

Meld u aan voor Mantelzorgwaardering 2018

Gemeente Hardenberg heeft grote waardering voor mantelzorgers. Zij zijn van onschatbare waarde. Daarom biedt de gemeente alle mantelzorgers een mantelzorgwaardering aan in de vorm van een cadeaubon. Bent u of kent u een mantelzorger? Vraag dan nu de Mantelzorgwaardering 2018 aan.


Een mantelzorger is een familielid, partner, vriend of kennis die langdurig en/of intensief voor zijn naaste zorgt. Mantelzorg is de extra zorg die iemand nodig heeft. Het gaat niet om de normale, dagelijkse zorg die partners, ouders, kinderen of andere huisgenoten aan elkaar geven.


Voorwaarde om in aanmerking te komen voor de waardering is dat de mantelzorger langer dan drie maanden en minimaal acht uur per week zorg verleent aan een inwoner van Hardenberg.


Aanmelden
Bent u een mantelzorger? Meld u dan aan voor de Mantelzorgwaardering 2018. Dat kan via het online aanmeldformulier op www.hardenberg.nl/mantelzorg.

Heeft u geen internet? Dan is het ook mogelijk om het aanmeldformulier op papier in te vullen. Bij de receptie van het gemeentehuis in Hardenberg kunt u een aanmeldformulier ophalen. Aanmelden kan tot 29 oktober 2018.


Steunpunt Mantelzorg
Soms is mantelzorg best zwaar. Weet dat u als mantelzorger ook ondersteuning kunt vragen. Er zijn in de gemeente Hardenberg diverse ondersteuningsmogelijkheden. Zo kunt u bijvoorbeeld terecht bij een medewerker van Samen Doen of het Steunpunt Mantelzorg van Carinova.


Heeft u vragen over de Mantelzorgwaardering 2018? Stuur een e-mail naar mantelzorgwaardering@hardenberg.nl.


11-9-2018 08:33

Onderzoek naar tevredenheid afvalinzameling

Bij een deel van de inwoners van de gemeente Hardenberg valt rond vrijdag 14 september een vragenlijst op de mat over de tevredenheid naar de afvalinzameling. Onderzoeksbureau Integron voert dit onderzoek voor de gemeente en ROVA uit.


Door een steekproef wordt bepaald wie de vragenlijst ontvangt. Met de resultaten van dit onderzoek krijgt de gemeente inzicht in de tevredenheid over het beleid over afval en grondstoffen en over de inzameling van de verschillende afvalstromen.


Heeft u een vragenlijst ontvangen? Neem dan even de tijd om deze in te vullen. Dit kan door de papieren versie in de bijgevoegde envelop terug te sturen of door de vragen digitaal te beantwoorden. Antwoorden worden anoniem verwerkt. 


11-9-2018 08:31

Digitalisering aangifte van overlijden voor uitvaartondernemers

Uitvaartondernemers in de gemeente Hardenberg kunnen met ingang van 10 september 2018 online aangifte van overlijden doen. Deze digitale dienst heet 'iOverlijden'. Door de komst van iOverlijden kunnen uitvaartondernemers op elk moment van de dag digitaal aangifte van overlijden doen.


Het is gebruikelijk dat de uitvaartondernemer de aangifte van overlijden doet. Nadat een uitvaartondernemer bij de gemeente aangifte van overlijden heeft gedaan, maakt de gemeente een akte van overlijden op. Het verlof tot begraven of cremeren en het uittreksel van de akte van overlijden worden opgestuurd naar de uitvaartondernemer die de aangifte heeft verzorgd.


Door iOverlijden heeft de uitvaartondernemer geen reis- en wachttijd meer bij het doen van een aangifte. Daarnaast is iOverlijden gekoppeld aan een database met persoonsgegevens, waardoor gegevens automatisch worden aangevuld en de kans op het maken van fouten wordt verkleind. De familie van de overledene kan ook zelf de aangifte doen, maar dit kan alleen aan de balie en niet online.


7-9-2018 11:28

Gemeenten willen Bestuursdienst Ommen-Hardenberg opheffen

De colleges van B&W van Ommen en Hardenberg zijn het eens over de opheffing van de Bestuursdienst Ommen-Hardenberg per 1 januari 2019. Zij vragen hiervoor toestemming aan de gemeenteraden.


Per 1 januari 2019 hebben de gemeenten Ommen en Hardenberg ieder weer hun eigen ambtelijke organisatie. Omdat Ommen kiest voor een compacte organisatie, neemt Ommen vanaf 1 januari 2019 op een aantal gebieden producten en diensten af bij de gemeente Hardenberg. Zo blijft de dienstverlening richting inwoners en ondernemers in beide gemeenten goed geregeld.  


De Bestuursdienst Ommen-Hardenberg is sinds 2012 de gezamenlijke ambtelijke organisatie van de gemeenten Ommen en Hardenberg. In juni werden de colleges van B&W van Ommen en Hardenberg het eens over het beëindigen van de samenwerking in de Bestuursdienst Ommen-Hardenberg (BOH) met ingang van 1 januari 2019. De gemeenteraden van Ommen en Hardenberg gingen hiermee in juli akkoord. Het akkoord over het beëindigen van de BOH tussen de twee gemeenten is in de afgelopen periode verder uitgewerkt.


Twee nieuwe ambtelijke organisaties
De gemeenten Ommen en Hardenberg richten ieder hun eigen organisatie in. De gemeente Ommen wordt een regiegemeente die veel taken uitbesteedt of inhuurt. Momenteel loopt de werving- en selectieprocedure voor een functie bij de gemeente Ommen voor medewerkers van de BOH.

De gemeente Hardenberg kiest voor een volledige ambtelijke organisatie die zelf alle taken en diensten uitvoert. Medewerkers van de BOH die niet overgaan naar de gemeente Ommen, treden automatisch in dienst bij de gemeente Hardenberg. Dat is mogelijk omdat personeel van de gemeente Hardenberg ook na 1 januari 2019 voor bepaalde taakgebieden werkzaamheden uitvoert in opdracht van de gemeente Ommen.

Dienstverlening inwoners goed geregeld
Met het sluiten van dienstverleningsovereenkomsten en tijdelijke uitvoeringscontracten regelen de gemeenten Ommen en Hardenberg de onderlinge (ambtelijke) dienstverlening. Hiermee blijft de dienstverlening richting inwoners goed geregeld. Voor de backoffice van het sociaal domein, het openbaar gebied, ICT, gegevensbeheer, postafhandeling en het archief levert de gemeente Hardenberg de producten en diensten aan de gemeente Ommen tot en met 2024. 


Voor de taakgebieden facilitaire zaken, salarisadministratie, belastingen en verzekeringen sluiten de gemeenten tijdelijke uitvoeringscontracten met een looptijd van twee jaar. De gemeente Hardenberg voert de producten en diensten voor deze taakgebieden in 2019 en 2020 uit in opdracht van de gemeente Ommen. 


Voor een aantal taakgebieden is de beschikbare tijd voor de gemeente Ommen te kort om dit uit te besteden bij derden. Om de continuïteit van dienstverlening te waarborgen, voert de gemeente Hardenberg de werkzaamheden op deze gebieden in 2019 nog uit voor Ommen. Het gaat om de Publieksdienst, Samen Doen en werkzaamheden op het gebied van werk & inkomen.


Opheffingsbesluit en liquidatieplan
Om de beëindiging van de BOH formeel te regelen, moeten de colleges van B&W een opheffingsbesluit nemen. Hiervoor vragen zij nu toestemming aan de beide gemeenteraden. Als onderdeel van het opheffingsbesluit leggen de colleges van B&W ook een liquidatieplan aan de gemeenteraden voor.

In het liquidatieplan zijn de gevolgen van de beëindiging van de BOH verder uitgewerkt. Het gaat met name om juridische, bedrijfseconomische, financiële en fiscale aspecten. En de gevolgen voor het personeel van de BOH.

Bespreking in gemeenteraden
De gemeenteraden bespreken de opheffing en liquidatie van de BOH en de bijbehorende onderlinge dienstverlening op 13 september (Ommen) en 18 september (Hardenberg). De raden nemen op 27 september (Ommen) en 2 oktober (Hardenberg) een besluit.

Begin oktober kunnen de colleges van B&W dan definitief besluiten om de BOH per 1 januari 2019 op te heffen.


6-9-2018 08:07

EUREGIO-spreekuur op 19 september

EUREGIO houdt op woensdag 19 september 2018 van 09.30 tot 13.00 uur een groot grensgangerspreekuur in het gemeentehuis aan het Stephanuspark 1 in Hardenberg. U hoeft zich niet aan te melden voor dit spreekuur.


U kunt tijdens het spreekuur terecht met vragen over uw grensoverschrijdende werkzaamheden. Bijvoorbeeld ten aanzien van de ziektekostenverzekering, sociale verzekeringen, kinderbijslag en belastingrecht.


Voor de beantwoording van deze vragen zijn specialisten aanwezig van de Belastingdienst, Finanzamt, Sociale Verzekeringsbank, Deutsche Rentenversicherung, AOK en de EUREGIO. Tijdens dit spreekuur is het niet (meer) mogelijk om Nederlandse belastingaangiftes in te vullen.


Kijk voor meer informatie op www.grensinfopunt.eu.


6-9-2018 08:06

Drenthe dient Regio Deals in bij het Rijk

De Provincie Drenthe heeft samen met partners meerdere Regio Deals ingediend bij het Rijk. Gedeputeerde Staten geven de meeste prioriteit aan de Regio Deal Zuid- en Oost-Drenthe. De gemeenten Aa en Hunze, Borger-Odoorn, Coevorden, Emmen, Hoogeveen, Hardenberg en de provincie Drenthe zien samen kansrijke oplossingen om de regio versneld te versterken in de periode tot 2030.


Een sterke, innovatieve regio waar het goed wonen, werken en leven is. Gisteren presenteerden zij het voorstel voor een Regio Deal Zuid- en Oost-Drenthe. Het Rijk wordt gevraagd om aangepaste wet- en regelgeving, de uitwisseling van kennis en een investering van € 40 miljoen.


De grensregio Zuid- en Oost-Drenthe heeft veel potentie en kansen, maar kent ook grote sociaaleconomische opgaven. Zo neemt het aantal inwoners af en is er sprake van vergrijzing en ontgroening. Hierdoor komt het klimaat voor werken en wonen onder druk, met gevolgen voor de leefbaarheid van het gebied.


Drie pijlers
Met het voorstel voor de Regio Deal vragen de partijen het Rijk om bij te dragen aan een versnelde duurzame versterking van de economische structuur in de regio. Het gaat om drie pijlers: Werken, Wonen en Welzijn. Belangrijke aandachtspunten binnen de pijlers zijn onder meer arbeidsmarkt, onderwijs, woningmarkt en zorg. Energietransitie, een betere fysieke digitale bereikbaarheid en een inclusieve samenleving lopen als rode draad door alle pijlers heen.


In het najaar weten de partijen of het Rijk daadwerkelijk een Regio Deal van het voorstel maakt. Bij een positieve reactie wordt de Regio Deal samen met maatschappelijke organisaties, kennis- en onderwijsinstellingen, bedrijven en inwoners verder uitgewerkt.


Meerdere Regio Deals
Het kabinet heeft regio's uitgenodigd om via Regio Deals partnerschappen voor regionale opgaven te sluiten met het Rijk. Naast de Regio Deal Zuid- en Oost- Drenthe heeft de provincie Drenthe onlangs de Regio Deal ‘Natuurinclusieve Landbouw’ ingediend met de provincies Fryslân en Groningen.


Daarnaast is samen met alle Drentse Gemeenten een Regio Deal ‘Vitale Vakantieparken’ ingediend. In het voorjaar is hiervoor een actieprogramma ontwikkeld. Doel is om het aantal niet-vitale vakantieparken te halveren.


Strategisch vastgoedfonds
De provincie Drenthe is tevens partner in het voorstel voor de Regio Deal 'Retailagenda – kennis van regionale transitie', samen met Retailland, provincie Fryslân, gemeente Bodegraven en regio Twente. Dit is een voorstel voor een strategisch vastgoedfonds.


Tot slot heeft het college steun uitgesproken voor de Regio Deal ‘HollandCity – grenzeloze gastvrijheid in Giethoorn?’ van de gemeente Steenwijkerland in samenwerking met de Regio Zwolle en de provincie Overijssel. Datzelfde geldt ook voor de Regio Deal Human Capital Agenda 'Investeren in mensen 2019 – 2022' die is voorbereid door de gemeente Zwolle namens de Regio Zwolle. Met deelname van de gemeenten Meppel, De Wolden en Westerveld.


4-9-2018 08:32

Elektrische apparaten: houd ze in de gaten

Kunnen de apparaten in uw huis hun warmte kwijt? En zijn ze stofvrij? Het is belangrijk om dit in de gaten te houden. Onvoorzichtig gebruik van apparatuur is namelijk een van de meest voorkomende oorzaken van woningbrand. Gelukkig kunt u zelf veel doen om brand in uw woning te voorkomen.


Bijna alle elektrische apparaten worden warm bij gebruik. Die warmte moet weg kunnen. Lukt dat niet, door bijvoorbeeld opgehoopt stof, dan kan brand ontstaan. Bij wasdrogers zit er na elke droogbeurt stof in het filter. Houd het filter en de luchtafvoerslang van het apparaat stofvrij. Hierdoor kan de ventilator zijn werk doen en wordt oververhitting voorkomen.
Andere apparaten die u stof- en watervrij moet houden, zijn magnetrons, elektrische ovens, mechanische ventilatiesystemen, ventilatorkachels, computers, laserprinters, oude beeldbuis-tv's, stekkerdozen en haarföhns.

Liever uit dan op stand-by
Onderdelen in een elektrisch apparaat worden heet als het apparaat aan staat. Maar ook als het apparaat op stand-by staat, blijven de onderdelen warm. De warmte kan in combinatie met stof in het toestel brand veroorzaken. Schakel uw apparaten daarom uit. Daarmee bespaart u ook nog eens energie.

Flatscreens, zoals LCD- en LED-toestellen, produceren niet zo veel warmte en trekken ook veel minder stof aan dan televisies en monitoren met een beeldbuis. Als uw flatscreen televisie alleen in de stand-by kan, dan is de kans klein dat hierdoor een brand ontstaat.

Verstandig aansluiten
Gebruikt u  een kabelhaspel tijdens het klussen of gourmetten, rol die dan helemaal uit. Het nog opgerolde snoer in de haspel kan warm worden. Als het isolatiemateriaal smelt, kan kortsluiting en daardoor brand ontstaan.

Groot stroomverbruikers, zoals elektrische frituurpannen en elektrische kacheltjes, kunt u beter op een stopcontact dan op een kabelhaspel of stekkerdoos aansluiten. Zo voorkomt u overbelasting, kortsluiting en de kans op brand.

Laad apparatuur verstandig op
Het lijkt zo handig: uw telefoon of tablet opladen terwijl u slaapt. Maar wist u dat het ook gevaarlijk kan zijn? Als de oplader te lang in het stopcontact zit bestaat de kans op 'overladen'. Als de telefoon, tablet of apparatuur is opgeladen, is het verstandig meteen de stekker uit het stopcontact te halen.


30-8-2018 13:18

Expositie Francy Vos in gemeentehuis Hardenberg

De foto-expositie van Francy Vos uit Dedemsvaart is vanaf 31 augustus te bewonderen in het gemeentehuis van Hardenberg. De expositie is te bezichtigen tot en met 31 oktober 2018 tijdens de openingstijden van het gemeentehuis.


Francy Vos uit Dedemsvaart is zo lang ze zich kan herinneren al met een camera in de weer. Fotografie is voor Francy een uitlaatklep. Als ze aan het fotograferen is, is ze in haar eigen wereld en alleen maar bezig om het voor haar perfecte plaatje te schieten. Als het dan daadwerkelijk lukt geeft dat een enorme boost.
Naarmate ze langer fotografeerde, werd Fancy steeds kritischer, met als resultaat dat ze nu een volledig professionele uitrusting gebruikt in haar foto's. Toch blijft de afbeelding op de foto het belangrijkst. Ze kiest er dan ook voor om de foto’s zo natuurlijk mogelijk te laten zijn. Spontaan als het gaat om mensen en kleurecht waar het natuurfoto's betreft. 

IJsland
De foto's van de expositie zijn gemaakt tijdens een bootreis door IJsland. Francy wil laten zien hoe mooi het daar nu nog is, met daarbij de nadruk op 'nog': "Ik heb de ijsblokken voor mijn neus zien afbreken, over tien jaar is het ijs waarschijnlijk verdwenen..."


Lokale kunstenaars
In 2013 deed de gemeente Hardenberg de oproep aan lokale kunstenaars om zich in te schrijven voor een expositie in het gemeentehuis. Op deze oproep zijn meer dan twintig reacties gekomen. De kunstwerken komen te hangen in het bedrijfsrestaurant. Dit gedeelte van het gemeentehuis is voor iedereen toegankelijk.

De expositie duurt steeds ongeveer drie maanden. De kunstcommissie beoordeelt de expositieaanvragen. Hier streeft de commissie naar kwaliteit en diversiteit.


23-8-2018 13:30

Koninklijke Onderscheiding voor Harald Mijnheer

Op zaterdag 25 augustus reikt burgemeester Peter Snijders van de gemeente Hardenberg een Koninklijke Onderscheiding uit aan de heer Harald Mijnheer uit Dedemsvaart. De uitreiking vindt plaats tijdens de viering van het 25-jarig jubileum van voetbalvereniging Avereest uit Balkbrug, dat meteen ook het 25-jarig jubileum van de heer Mijnheer als bestuurslid van de voetbalvereniging is.


De heer Mijnheer is vanaf de oprichting van VV Avereest in 1993 actief als penningmeester van de vereniging en daarmee het enige bestuurslid van het eerste uur. Naast het penningmeesterschap is de heer Mijnheer ook actief als jeugdtrainer en scheidsrechter binnen VV Avereest. Daarnaast fungeert hij als aanspreekpunt en vraagbaak voor velen binnen de vereniging.

De heer Mijnheer maakte zich hard voor de aanleg van het kunstgrasveld op sportpark De Balk en was initiatiefnemer voor de oprichting van de 35+ en 45+ elftallen binnen de VV Avereest. Hiermee motiveerde hij oud-leden, die al afscheid hadden genomen van de club, om toch weer te gaan voetballen.

Voor zijn langdurige en intensieve (bestuurlijke) inzet voor de Voetbalvereniging Avereest in Balkbrug wordt de heer Mijnheer benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.


23-8-2018 10:46

Voorstelling Letter voor Letter: Het verhaal van Berry

De 32-jarige Berry Kosters uit Dedemsvaart zat als kind eigenlijk op een verkeerde school. Daar leerde hij niet veel. Zijn ouders zagen dat het lezen en schrijven achterbleef. Ze spraken de school daarop aan, maar dat hielp niet. Zo kwam het dat Berry als kind nooit goed leerde lezen en schrijven.


Later ging Berry naar De Hoeksteen in Hardenberg. Daar leerde hij meer. Maar Berry wil iets bereiken in zijn leven en daarom gaat hij sinds enkele jaren naar de avondschool. In een groepje van vier, krijgt hij iedere week een uur les van vrijwilliger Aletta. Ze leren spelling, lezen, schrijven en doen oefeningen. Vooral het lezen gaat Berry inmiddels goed af en ook het schrijven gaat steeds beter. Daarnaast krijgt hij hulp bij allerlei praktische zaken.

Trots op zijn diploma’s
Dat Berry hiermee hogerop komt is duidelijk. Hij werkt bij de gemeente Hardenberg in de buitendienst. Via het werk heeft hij verschillende cursussen gevolgd. Zijn werkgever ziet dat Berry erg is gegroeid sinds hij in 2014 bij de gemeente kwam werken. Hij heeft zelfs zijn VCA- veiligheidsdiploma gehaald. Daar is Berry dan ook heel erg trots op.

Zelf doen
Berry regelt vooral veel zelf. Toen hij wilde internet bankieren, ging hij naar de bank en vroeg om hulp. Die kreeg hij en sindsdien kan hij zijn bankzaken via de computer zelf regelen. Net als de vakanties. De eerste keer ging er een leraar van de avondschool mee naar het reisbureau. Maar nu doet hij het helemaal zelf. Zo is hij al een paar keer met een single reis in Spanje geweest en ook in Portugal. Hij heeft nog steeds contact met de groep. Binnenkort gaat hij voor een reünie naar Haarlem.

Taalambassadeur
Sinds twee jaar is hij Taalambassadeur. Hij volgde hiervoor trainingen in Zwolle. Vorig jaar vertelde hij een groep ondernemers over zijn laaggeletterdheid en wat hij daaraan heeft gedaan. Daar zag hij best wel een beetje tegenop. Want er zaten wel vijftig mensen in de zaal. Maar hij dacht: “Ik ga het gewoon doen”. Dat deed hij en de mensen in de zaal waren heel positief over zijn verhaal.

Gewoon doen
Voorlopig blijft Berry nog wel even Taalambassadeur. Want hij vindt het belangrijk om een voorbeeld te zijn voor anderen. Door het vertellen van zijn verhaal, komen anderen misschien ook in actie. “Je moet niet bang zijn, maar het gewoon doen!”, vertelt de enthousiaste dertiger. “Vraag hulp, ga naar school, dan bereik je iets in je leven”.

Meer informatie over de voorstelling Letter voor Letter leest u op de website.


22-8-2018 13:40

Twee afsluitingen N34 tussen 29 augustus en 10 november

Voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming worden twee delen van de N34 tussen 29 augustus en 10 november afgesloten voor al het verkeer. Deze twee delen worden in verschillende fases afgesloten. Het gaat om een korte afsluiting van vijf dagen en een lange afsluiting van 10 weken. Tijdens de afsluitingen worden de omleidingsroutes voor het verkeer met borden aangegeven.


De N343 tot en met de J.C. Kellerlaan in Hardenberg wordt afgesloten van 29 augustus 07.00 uur tot en met 3 september 07.00 uur. Tijdens deze afsluiting wordt het nieuwe viaduct aangesloten op de J.C. Kellerlaan en de N34, worden de rotondes afgebouwd, de verkeerslichten verwijderd en de markeringen en verkeersborden op de weg geplaatst. Het verkeer vanaf de J.C. Kellerlaan richting Coevorden kan door blijven rijden via de tijdelijke bypass.

Omleidingsroutes
Van 29 augustus tot en met 3 september gelden onderstaande omleidingsroutes:

  • Verkeer op de A28 dat in noordelijke richting rijdt richting Emmen wordt op de A28 ter hoogte van afrit 22 (Nieuwleusen) verwezen over de A28-A37.
  • Verkeer in noordelijke richting op de N48 en verkeer op de westelijke aansluiting van de kruising N377-N48 wordt ter hoogte van de kruising N48-N377 verwezen over de N48-A37 richting Emmen.
  • Ter hoogte van knooppunt Holsloot wordt verkeer richting Ommen verwezen over de A37-N48 in plaats van de reguliere route over de N34.

Na afloop van deze afsluiting kan het autoverkeer over het nieuwe viaduct J.C. Kellerlaan. De verbinding Eugenboersdijk – J.C. Kellerlaan is dan in gebruik. Omdat direct hierna de werkzaamheden aan de N34 tot aan Coevorden starten, zijn de afritten richting Coevorden nog afgesloten.

Werkzaamheden N36
Rijkswaterstaat voert tijdens deze fase de werkzaamheden uit aan de N36 tussen Mariënberg en de N341 (Westerhaar). Dit deel is in beide richtingen afgesloten. Deze werkzaamheden vallen samen met de afsluiting van de N34 tussen 29 augustus en 3 september. De omleidingsroutes zijn op elkaar afgestemd en worden via gele borden aangeduid.

Afsluiting N34 tot Coevorden
De N34 van de J.C. Kellerlaan tot en met Coevorden (Klooster) wordt afgesloten van 3 september 07.00 uur tot en met 10 november 16.00 uur. De wegafsluiting duurt in totaal 10 weken. Tijdens de afsluiting wordt de rijbaan over 11 kilometer vernieuwd en verbreed, duurzame bermverharding aangelegd, viaduct de Vaart vervangen en worden de tunnels bij de Pothofweg en Holthonerweg geplaatst. Ook worden er faunaduikers geplaatst en komen er nieuwe sloten, bomen en beplanting.

Omleidingsroutes
Van 3 september tot en met 10 november gelden onderstaande omleidingsroutes:
  • Verkeer op de A28 dat in noordelijke richting rijdt richting Emmen wordt op de A28 ter hoogte van afrit 22 (Nieuwleusen) verwezen over de A28-A37.
  • Verkeer in noordelijke richting op de N48 en verkeer op de westelijke aansluiting van de kruising N377-N48 wordt ter hoogte van de kruising N48-N377 verwezen over de N48-A37 richting Emmen.
  • Ter hoogte van knooppunt Holsloot wordt verkeer richting Ommen verwezen over de A37-N48 in plaats van de reguliere route over de N34.

Na afloop van de werkzaamheden worden de toe- en afritten van de twee nieuwe tunnels afgebouwd en de directe omgeving verder afgewerkt. De N34 hoeft hiervoor niet afgesloten te worden. Deze werkzaamheden duren tot maart 2019.

Meer informatie over het project en de omleidingsroutes kunt u vinden op www.overijssel.nl/n34.


21-8-2018 10:44

Gemeente vanaf nu ook via WhatsApp bereikbaar

De gemeente Hardenberg is vanaf nu ook bereikbaar via WhatsApp. Inwoners kunnen eenvoudig en snel vragen stellen door een app te sturen naar het nummer: 06-15486921. De gemeente reageert van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur op vragen.


De gemeente wil graag beter aansluiten bij de behoeften van de inwoners. Via WhatsApp kunnen inwoners nog makkelijker vragen stellen. De vragen kunnen over alles gaan: meldingen over de leefomgeving, een vraag over een vergunning, of een afspraak maken voor het verlengen van je paspoort.

Om te appen met de gemeente, voeg je het nummer 06-15486921 toe als contact. Daarna selecteer je het contact en kan er een bericht naar de gemeente worden verstuurd. Het nummer is uitsluitend bedoeld voor WhatsApp-berichten en niet voor bellen of sms’en. De gemeente vraagt geen privacygevoelige informatie via WhatsApp, zoals persoonsgegevens of een burgerservicenummer. Als dat nodig is, wordt op een andere manier contact opgenomen.

Verbeteren dienstverlening 

De gemeente wil het inwoners en ondernemers zo makkelijk mogelijk maken om in contact te komen met de gemeente. WhatsApp is een verdere verbetering van de dienstverlening van de gemeente. Het is een eenvoudige manier om met elkaar in gesprek te zijn. Veel inwoners maken gebruik van WhatsApp op zijn of haar smartphone. De gemeente Hardenberg sluit graag aan bij deze manier van communiceren.

Kijk voor aanvullende informatie op www.hardenberg.nl/whatsapp


17-8-2018 08:49

Hardenberg krijgt Tiny Forest

In de gemeente Hardenberg wordt dit najaar de eerste van vier Tiny Forests (mini-bosjes) aangelegd. Een dichtbegroeid, gevarieerd bos op een oppervlakte van een tennisveld. Kinderen, volwassenen en dieren kunnen genieten en leren van dit bos. De bosjes worden in samenwerking met IVN, Wavin, scholieren, inwoners en de gemeente aangelegd en onderhouden. De locaties waar de bosjes komen worden...


“Een Tiny Forest is een fantastisch idee. Ik ben heel blij dat IVN onze gemeente heeft uitgekozen om samen met de buurtbewoners en met scholieren, vier kleine bossen aan te leggen. Zo brengen wij de natuur naar de inwoner. Het bos zorgt voor diverse dieren en planten in de omgeving. Tijdens warmte zorgt het bos voor verkoeling en bomen zorgen voor gezonde lucht. En wat is er mooier om in een bos te spelen en te wandelen”, aldus wethouder Gitta Luiten.

Samenwerking met scholen, Wavin en IVN
De bossen worden aangelegd samen met scholieren en de Wavin. De Wavin zorgt voor de bomen die gepland worden en medewerkers van Openbaar Gebied van de gemeente Hardenberg helpen bij de aanleg. Het Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid IVN coördineert de aanleg van 100 Tiny Forests in Nederland in de komende vier jaar.

Meer groen in de buurt
De gemeente Hardenberg heeft een aantal maanden geleden aangegeven graag mee te willen doen aan het project om groen naar de buurt te brengen. Uit de bijeenkomsten ‘Bouw je eigen Buurt’ die de gemeente vorig jaar organiseerde, bleek dat veel inwoners groen in de directe omgeving heel belangrijk vinden. IVN heeft uit de 55 aanvragen ook de gemeente Hardenberg geselecteerd.

Wat is een Tiny Forest?
Een Tiny Forest is een dichtbegroeid, inheems bos ter grootte van een tennisbaan. Dit bos is niet alleen een prettige plek voor vlinders, vogels, bijen en kleine zoogdieren, maar ook voor mensen. Kinderen leren in het buitenlokaal over de Nederlandse natuur en buurtbewoners ontmoeten elkaar op een prettige en gezonde plek. Een minibos in je buurt zorgt bovendien voor verkoeling op warme dagen, meer biodiversiteit en waterberging bij zware regenval. Wageningen Environmental Research onderzoekt het effect van de Tiny Forests op biodiversiteit, hittestress, waterberging en CO2-opslag.

Door verstedelijking, digitalisering en ons drukke bestaan is de kloof tussen mens en natuur groter dan ooit. IVN wil dat elke buurt zijn eigen minibos krijgt, zo komt de natuur in steden steeds dichterbij. Dit project is mede mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage van 1,85 miljoen euro van de Nationale Postcode Loterij. 


14-8-2018 15:51

Voorstelling Letter voor Letter gaat swingend om met laaggeletterdheid

In Hardenberg hebben naar schatting zo’n 5.000 inwoners moeite met lezen en schrijven. Om aandacht te vragen voor dit probleem en deze inwoners op weg te helpen komt tijdens de nationale week van de alfabetisering, de voorstelling Letter voor Letter naar Hardenberg. Op 6 september kunnen inwoners uit de gemeente die moeite hebben met taal in De Voorveghter een feestelijke avond beleven met...


De voorstelling is een initiatief van de werkgroep ‘Hardenberg taalt naar laaggeletterden’ en wordt mede mogelijk gemaakt door gemeente Hardenberg, Provincie Overijssel, het Deltion College, Alfa College, Bibliotheek Hardenberg, Pro Hardenberg, De Stuw en theater De Voorveghter.

Laaggeletterdheid
Laaggeletterden zijn mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak hebben zij ook moeite met digitale vaardigheden, zoals het gebruik van DigiD of het maken van een cv. In Nederland zijn zo’n 2,5 miljoen volwassenen laaggeletterd. Dit belemmert hen in het zelfstandig functioneren in de maatschappij en heeft grote impact op hun persoonlijke leven.

Enthousiaste verhalen
Wethouder Gitta Luiten heeft al veel enthousiaste verhalen gehoord van de mensen van het Taalpunt die de voorstelling al hebben gezien. Ze hoopt dan ook op een volle zaal. “Met de voorstelling vragen we op een positieve manier aandacht voor het onderwerp laaggeletterdheid. We hopen op deze manier de doelgroep laaggeletterden te bereiken. Dat is lastig, want mensen lopen er niet mee te koop.”

Berry Kosters uit Dedemsvaart was zelf ook laaggeletterd. Inmiddels kan hij goed lezen en gaat het schrijven steeds beter. Berry is Taalambassadeur in de gemeente. Hij zag de voorstelling Letter voor Letter in Hoogeveen en raadt iedereen aan om er naartoe te gaan. “Het is echt een hele leuke voorstelling”, vertelt Berry. “Met mooie liedjes, verhalen en interviews. Als je moeite hebt met taal, heb je er ook nog iets aan. Want je hoort wat jij eraan kunt doen.” 

Voorstelling Letter voor Letter
De voorstelling Letter voor Letter is te zien op donderdag 6 september om 20.15 uur in theater De Voorveghter. Drentse volkszanger René Karst en voormalig BZN-zangeres Carola Smit brengen een feestelijke avond met Nederlandstalige toppers. Een avond om mee te zingen en te genieten van muziek, taal en verhalen. De entree is €1,=. Aanmelden kan via de website van De Voorveghter of per telefoon: 0523 – 280 350 (vanaf 4 september).


8-8-2018 14:45

Vijf beloftes van de gemeente Hardenberg voor ondernemers

Al jaren biedt de gemeente Hardenberg ruimte aan ondernemers. De economie in de gemeente Hardenberg is sterk en groeit. De gemeente heeft nauw contact met ondernemers en probeert ondernemers optimaal te faciliteren.


Samen met de Onderzoeksfabriek en ondernemers is nagedacht over de beloftes die de gemeente doet aan de ondernemers. De gemeente Hardenberg is een ambitieuze gemeente. Met 24.500 banen en meer dan 4.200 bedrijven heeft de gemeente genoeg te bieden. De gemeente wil een omgeving creëren waarin ondernemers een stapje extra kunnen zetten (innoveren/investeren). Uiteraard zijn er zaken waar aan kan worden gewerkt. Gezamenlijk met ondernemers heeft de gemeente vijf beloftes ontwikkeld.

Linkje: vijf beloftes 


Bereikbaarheid: 'De regio Hardenberg timmert aan de weg'
  • Letterlijk: binnenkort worden de wegen verbreed.
  • Figuurlijk: we werken ambitieus aan de toekomst.

Samenwerken: 'Samen de schouders eronder'
  • Samen: ondernemers hebben hier een top ondernemersklimaat, dankzij de samenwerking van Hardenberg in de regio.
  • Samen: gemeente Hardenberg is een zakenpartner voor ondernemers.
  • Schouders eronder: de kracht van gewoon dóen.

Innovatie: 'In de regio Hardenberg kun je alles maken'
  • Letterlijk: ondernemers kunnen hier innoveren; ze kunnen hier álles maken.
  • Figuurlijk: ondernemers die hun kop boven het maaiveld uitsteken, worden aangemoedigd in plaats van met argusogen bekeken

Ruimte: 'Hier krijg je de ruimte'
  • Letterlijk: hier is ruimte voor ondernemers op bedrijventerreinen.
  • Letterlijk: ondernemen in een ruimtelijke omgeving.
  • Figuurlijk: ondernemers krijgen vrijheid, hier is veel mogelijk.

Optimaal contact met ondernemers: 'Snelle antwoorden. Duidelijke taal'
  • Letterlijk: ondernemers krijgen snel reactie. Ook als iets niet kan, krijgen ondernemers dat duidelijk en begrijpelijk te horen.
  • Figuurlijk: ondernemers krijgen informatie in hun eigen taal.


6-8-2018 09:37

EUREGIO-spreekuur op 15 augustus

EUREGIO houdt op woensdag 15 augustus 2018 van 18.00 tot 19.00 uur een spreekuur in het gemeentehuis aan het Stephanuspark 1 in Hardenberg. U hoeft zich niet aan te melden voor dit spreekuur.


U kunt tijdens het spreekuur terecht met vragen over werken en studeren in het buurland. Ook kunt u terecht met vragen over de sociale verzekeringen (bijvoorbeeld AOW, WAO, zorgverzekering, pensioen, werkloosheid). Tijdens het spreekuur kan ook informatie worden verkregen over verhuizen naar het buurland.


Voor het beantwoorden van vragen over Duitse belastingen is een vertegenwoordiger van het Finanzamt aanwezig. Kijk voor meer informatie op www.grensinfopunt.eu.


2-8-2018 16:32

Hardenberg staat positief tegenover fusie woningstichtingen

Het college van B&W staat positief tegenover de voorgenomen fusie van de woningstichtingen Beter Wonen Vechtdal en De Veste. Dit heeft het college kenbaar gemaakt in een brief. De woningstichtingen voegen deze brief bij hun verzoek om goedkeuring voor de fusie aan de Minister van Volkshuisvesting.


Woningstichtingen Beter Wonen Vechtdal en De Veste willen per 1 januari 2019 te fuseren tot één woningcorporatie in het Vechtdal. Beide corporaties werken al enige tijd aan verdere samenwerking. Beide partijen zien voldoende meerwaarde om deze samenwerking te intensiveren in de vorm van een fusie.

Verzoek om goedkeuring
De Minister van Volkshuisvesting moet zijn goedkeuring geven op de fusie. De corporaties moeten bij hun verzoek om goedkeuring aan de Minister zienswijzen van belanghebbenden meesturen. De gemeente Hardenberg is één van de belanghebbenden die om een zienswijze is gevraagd. De gemeente werkt intensief samen met de twee woningstichtingen om antwoord te geven op de woonopgaven in de gemeente Hardenberg. Hiervoor maken de gemeente en de woningstichtingen prestatieafspraken.

Krachten bundelen
Het college van B&W heeft het voorstel tot fusie beoordeeld op mogelijke gevolgen voor de gemeente Hardenberg. De gemeente Hardenberg wil samen met de woningstichtingen inspelen op de veranderende samenstelling van huishoudens en woonvoorkeuren. Hiervoor zijn meer (tijdelijke) sociale huurwoningen en nieuwe woonvormen nodig. Ook ligt er een duurzaamheidsopgave. Volgens het college kunnen Beter Wonen Vechtdal en De Veste hier invulling aan geven door hun krachten te bundelen. Het college wil hierover begin 2019 prestatieafspraken maken. Tot die tijd blijven de bestaande prestatieafspraken ongewijzigd.  

Het samengaan van de twee organisaties levert bovendien efficiencyvoordelen en lagere kosten voor bedrijfsvoering op. Hierdoor komt meer geld beschikbaar voor volkshuisvesting. Het huidige service en dienstverlening richting huurders en woningzoekenden blijft in stand.

Positieve zienswijze
Het college van B&W is positief over de fusie. Burgemeester en wethouders gaan ervan uit dat de goede samenwerking ook na de fusie wordt voortgezet. Het college van B&W heeft dit kenbaar gemaakt in een brief aan beide woningstichtingen. De woningstichtingen kunnen deze brief als positieve gemeentelijke zienswijze meesturen met hun verzoek om goedkeuring voor de fusie aan de Minister. 


2-8-2018 16:27

B&W Hardenberg: adviezen op winningsplan Hardenberg onvoldoende verwerkt

Gaswinning in de gemeente Hardenberg kan alleen plaatsvinden als de minister het vertrouwen kan geven dat de gaswinning veilig en betrouwbaar is. Dat schrijft het college van B&W in de zienswijze op het ontwerp-instemmingsbesluit van de Minister van Economische Zaken en Klimaat voor de gaswinning in Hardenberg. Wethouder Falco Bruinsma: “Onze adviezen zijn onvoldoende verwerkt in het...


De Nederlandse Aardoliemaatschappij (NAM) heeft al vele tientallen jaren een vergunning van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) om gas te winnen in de gemeente Hardenberg. Om een vergunning te krijgen, is een winningsplan nodig. Hierin staat onder meer hoeveel gas het bedrijf wil winnen, op welke manier,  wat de invloed van de gaswinning is op bijvoorbeeld de bodem en of de gaswinning kan leiden tot bevingen of bodemdaling. De Minister van EZK moet instemmen met het winningsplan. Om een nieuwe vergunning te krijgen, heeft de NAM de Minister in oktober 2017 gevraagd om in te stemmen met het ‘geactualiseerd winningsplan Hardenberg’. Dit winningsplan richt zich op het verlengen van gaswinning uit vier velden in de gemeente Hardenberg

Advies
Voordat de Minister van EZK een instemmingsbesluit neemt over het winningsplan, heeft hij diverse instanties gevraagd hierover een advies uit te brengen. Ook het college van B&W van de gemeente Hardenberg heeft begin maart een advies naar de Minister gestuurd. Het advies van de gemeente Hardenberg luidt “Nee, tenzij”, waarbij het college aan de verlenging van de gaswinning specifieke voorwaarden koppelt.

Ontwerp-instemmingsbesluit
Begin juli heeft de Minister van EZK een ontwerp-instemmingsbesluit over het winningsplan Hardenberg genomen. Na bestudering constateren burgemeester en wethouders dat de adviezen van de gemeente Hardenberg onvoldoende zijn verwerkt in het ontwerp-instemmingsbesluit. Daarom dienen zij bij de Minister een zienswijze in. 

“Adviezen onvoldoende verwerkt”
Wethouder Falco Bruinsma: “De belangen van onze inwoners staan voorop. Daarom vinden wij dat gaswinning in onze gemeente alleen plaats kan vinden als de Minister het vertrouwen kan geven dat de gaswinning veilig en betrouwbaar is. Wij hebben in ons advies verwoord hoe de Minister daarvoor kan zorgen. Wij constateren dat onze adviezen onvoldoende zijn verwerkt. In onze zienswijze vragen we nogmaals aandacht voor de door ons aangedragen punten. Wij zien onze zienswijze graag opgenomen in het definitieve besluit van de Minister.”

Zienswijze
In de zienswijze vraagt het college de Minister nogmaals om gaswinning in eerste instantie toe te staan tot 2025 en op dat moment te evalueren of gaswinning in het kader van de energietransitie nog nodig of wenselijk is. Als het aan het college van B&W ligt, voert de NAM nog dit jaar een actuele hoogtemeting uit en wordt van alle gebouwen in het gebied een bouwkundige opname gemaakt. Het kunnen traceren van een eventuele beving is volgens het college van cruciaal belang. Daarom vraagt het college de Minister om de NAM te verplichten binnen het gebied drie extra meetpunten te realiseren en aan te sluiten op het KNMI-meetnet. Het college dringt er bij de Minister nogmaals op aan ervoor te zorgen dat voor het eind van het jaar er een onafhankelijk schadeprotocol is. Tenslotte wijst het college nogmaals op het belang van goede en transparante communicatie.

Falco Bruinsma: “Mocht er als gevolg van een beving of bodemdaling schade ontstaan, dan kan deze schade worden vergeleken met de bouwkundige opname. Dankzij de extra meetpunten kan er een link gelegd worden met de beving omdat deze door de extra meetpunten gelokaliseerd is. Het schadeprotocol zorgt ervoor dat de schade inderdaad vergoed wordt. Dat geeft onze inwoners rust en vertrouwen in de overheid en in de NAM.”


30-7-2018 11:11

Nieuwe vervoerder voor leerlingenvervoer

Met ingang van 1 augustus is Munckhof Taxi de nieuwe vervoerder voor het leerlingenvervoer in de gemeente. Ouders van kinderen die gebruik maken van het leerlingenvervoer hebben hierover al persoonlijk bericht ontvangen.


Voor aanvang van het nieuwe schooljaar krijgen alle ouders waarvan de kinderen reizen met het leerlingenvervoer een informatiemap thuisgestuurd. Hierin staan alle afspraken, de haal- en brengtijden en de spelregels. Ook komt de chauffeur persoonlijk kennismaken om eventuele bijzonderheden door te spreken.

Heeft u vragen over het leerlingenvervoer? Neem dan contact op met een van de consulenten leerlingenvervoer via 14 0523.


26-7-2018 13:18

Permanent wonen in een recreatiewoning in Hardenberg blijft verboden

Permanent wonen in een recreatiewoning in Hardenberg blijft verboden. Wel stelt het college van burgemeester en wethouders de gemeenteraad voor om bewoners die voor 1 oktober 2012 permanent in een recreatieverblijf in de gemeente Hardenberg woonden, extra tijd te geven om deze situatie te beëindigen. Het college doet dit voorstel aan de gemeenteraad omdat het voor met name eigenaren van...


Het permanent bewonen van recreatieverblijven is in de gemeente Hardenberg niet toegestaan en moet worden beëindigd. De gemeenteraad heeft hiervoor al in 2004 beleid vastgesteld.


Sinds 1 oktober 2012 wijst de gemeente personen die zich in de Basis Registratie Personen laten inschrijven op een adres van een recreatieverblijf er al bij hun inschrijving op dat dit op grond van het bestemmingsplan niet is toegestaan. Bovendien stuurt de gemeente deze mensen regelmatig waarschuwingsbrieven. Als het nodig is, treedt de gemeente handhavend op. Dit is een aantal gevallen daadwerkelijk gebeurd.


Deze aanpak blijkt in de praktijk goed te werken. Het aantal mensen dat zich inschrijft op een adres van een recreatieverblijf is door deze aanpak beduidend minder.


Termijn om permanente bewoning te beëindigen

Het beëindigen van permanente bewoning bleek ten tijde van de economische crisis moeilijk te zijn. Bewoners kwamen hierdoor in de problemen. Daarom besloot de gemeenteraad in november 2012 om bewoners die voor 1 oktober 2012 permanent in een recreatieverblijf zijn gaan wonen, zes jaar extra de tijd geven om deze situatie te beëindigen. De termijn eindigt op 1 oktober 2018.


Permanente bewoners van 112 recreatieverblijven konden gebruik maken van deze zes-jaarstermijn. Van deze groep hebben bewoners van 50 recreatieverblijven de permanente bewoning beëindigd. Uit de cijfers blijkt dat vooral huurders van een recreatiewoning elders passende huisvesting hebben gevonden.


Op dit moment worden nog 62 recreatieverblijven permanent bewoond door mensen die al voor 1 oktober 2012 op dit adres zijn ingeschreven. Het gaat voornamelijk om eigenaren die permanent in hun recreatieverblijf wonen. Voor deze groep geldt nog steeds dat de recreatieverblijven vanwege een groot aanbod lastig te verkopen zijn. Daarnaast is er veel vraag naar betaalbare huur- en koopwoningen, waardoor het voor deze mensen ook moeilijk is elders een passende woning te vinden.


Het college van B&W wil voorkomen dat deze groep bewoners in de problemen komt. Daarom stelt het college de gemeenteraad voor om bewoners die voor 1 oktober 2012 waren ingeschreven op het adres van een recreatiewoning nog vier jaar extra tijd krijgen om een legale oplossing te vinden voor hun woonprobleem.


Geen uitstel voor inschrijvingen na 1 oktober 2012

Bewoners die na 1 oktober 2012 permanent in een recreatieverblijf zijn gaan wonen, krijgen geen uitstel. Zij moeten de permanente bewoning beëindigen, waarbij de gemeente indien nodig handhavend optreedt.


Al met al blijkt de materie complex te zijn. De redenen voor permanente bewoning van recreatieverblijven zijn vaak divers. In het Vechtdal is onderzoek gedaan naar de vitaliteit van recreatieparken. Een vervolg hierop is dat de Vechtdalgemeenten samen met de provincie Overijssel gaan zoeken naar mogelijke oplossingen voor onder andere permanente bewoning van recreatieverblijven in de gemeente Hardenberg.


De gemeenteraad bespreekt dit voorstel van het college in de oriënterende ronde van 4 september en neemt naar verwachting in de raadsvergadering van 18 september een besluit.


24-7-2018 08:42

Gewijzigde inloopuren Samen Doen West in Balkbrug

Het inloopuur van Samen Doen West in 't Trefpunt in Balkbrug komt in de zomermaanden te vervallen. De inloopuren van Samen Doen West in Dedemsvaart gaan wel gewoon door.


Het inloopuur van Samen Doen West in 't Trefpunt komt op de volgende dagen te vervallen:


  • dinsdag 24 juli 2018
  • dinsdag 31 juli 2018
  • dinsdag 7 augustus 2018
  • dinsdag 14 augustus 2018
  • dinsdag 21 augustus 2018
  • dinsdag 28 augustus

Overzicht van alle inloopuren van Samen Doen


20-7-2018 11:42

Impuls voor elektrisch rijden door aanleg openbare laadpalen

De gemeente Hardenberg wil elektrisch rijden stimuleren en daarom meer openbare laadpalen plaatsen. Elke kern in de gemeente Hardenberg moet de beschikking krijgen over een openbare laadpaal. Daarnaast kunnen inwoners uit de gemeente Hardenberg online een aanvraag indienen voor een openbare laadpaal in hun omgeving.


Wethouder Falco Bruinsma: "Rijden in een elektrische auto is beter voor het milieu en verlaagt de CO2 uitstoot. Steeds meer mensen overwegen dan ook om een elektrische auto te kopen. Een van de overwegingen daarbij is of er voldoende mogelijkheden zijn om de auto op te laden. Daar willen wij samen met de inwoners en Plaatselijk Belangen voor zorgen."
Samen met 43 gemeenten in de provincies Gelderland en Overijssel is de gemeente Hardenberg onderdeel van de 'Overijsselse en Gelderse aanpak voor slim openbaar laden'. De komende jaren wordt in al deze gemeenten zogenaamde slimme openbare laadpalen geplaatst.

Elke kern voorzien van een openbare laadpaal
De gemeente Hardenberg wil elke kern groter dan 1000 inwoners voorzien van een openbare laadpaal. Waar deze komt te staan wordt in overleg met de Plaatselijk Belangen bepaald. Met de Plaatselijk Belangen uit de kernen kleiner dan 1000 inwoners gaat de gemeente in gesprek om te bepalen of ook hier behoefte is aan een openbare laadpaal. Is die behoefte er, dan wordt samen met de Plaatslijk Belangen bepaald waar de openbare laadpaal komt te staan.
Daarnaast kunnen inwoners, forenzen en werkenden uit de gemeente Hardenberg een openbare laadpaal in hun eigen omgeving aanvragen via www.openbaarladen.nl/hardenberg. Zo wordt het voor mensen die niet op eigen terrein een laadpaal kunnen plaatsen, gemakkelijker om een elektrische auto aan te schaffen.

Elektrisch rijden op duurzame energie door slim laden
De stroom voor de laadpalen wordt geleverd door Enexis Groep en Alliander. Zij kiezen voor slim laden. Dat wil zeggen dat met slim laden elektrische auto's sneller laden als duurzame energie en zon en wind volop beschikbaar is.
"Slim laden draagt nog meer bij aan een schonere lucht, minder CO2 uitstoot en gebruik van duurzaam opgewekte energie. Dit past binnen de doelstellingen van Hardenberg als groene gemeente", aldus wethouder Bruinsma.

Ecotap biedt laagste prijs
Het bedrijf Ecotap gaat de laadpalen plaatsen in de openbare ruimte, in samenwerking met laadpaalspecialist Allego. De kosten voor e-rijders zijn laag gehouden. 1 kWh kost ong. 15 cent. Dit is 1/3 van de kosten voor fossiele brandstoffen. Ecotap en Allego hebben drie jaar de exclusieve rechten voor het plaatsen en exploiteren van de openbare laadpalen.


19-7-2018 16:51

Omroep NOOS nog vijf jaar publieke omroep in gemeente

Als het aan de gemeenteraad van Hardenberg ligt, is Omroep NOOS de komende vijf jaar de lokale publieke omroep in de gemeente. De gemeenteraad brengt hierover een positief advies uit aan het Commissariaat voor de Media. Het Commissariaat neemt een definitief besluit op basis van de Mediawet.


Conform de Mediawet is er slechts ruimte voor één lokale publieke media-instelling per gemeente. De publieke lokale omroep werkt redactioneel onafhankelijk en is zelf eindverantwoordelijk voor de inhoud van het media-aanbod. Daarbij moet deze lokale publieke omroep voldoen aan een aantal voorgeschreven vereisten.
Een van de belangrijke eisen is dat de omroep in zijn programma's informatie verschaft die representatief is voor de hele lokale gemeenschap. Hiervoor moet een zogenaamd programmabeleid bepalend orgaan (PBO) samengesteld worden door de lokale omroep. In dit PBO moeten vertegenwoordigers zitten die representatief zijn voor maatschappelijke, culturele, godsdienstige en geestelijke stromingen in de gemeente.

Omroep NOOS heeft een lijst van vertegenwoordigers voor dit PBO opgesteld. De gemeenteraad concludeert uit deze lijst, dat de samenstelling divers is en de leden hiermee de verschillende kernen van de gemeente vertegenwoordigen.
Commissariaat neemt definitief besluit
Het Commissariaat voor de Media neemt op basis van het advies van de gemeenteraad van Hardenberg een definitief besluit over de toewijzing. De verwachting is dat het Commissariaat het advies ongewijzigd overneemt. De toewijzing gaat in op 1 oktober 2018 en geldt voor een periode van vijf jaar.


19-7-2018 12:48

College wijst gebieden aan voor bouwen met gasaansluiting

Het college van B&W wijst gebieden aan waar het tot 1 januari 2019 mogelijk blijft om met een aardgasaansluiting te bouwen. Het gaat om woningbouwplannen die al in ontwikkeling zijn of in een vergevorderd stadium zijn.


Wethouder Falco Bruinsma: "Door deze gebieden aan te wijzen zorgen we ervoor dat de transitie naar aardgasvrij bouwen vloeiend verloopt. We willen voorkomen dat mensen in de problemen komen of de bouw stagneert. Wel dagen we particulieren en ontwikkelaars die in deze gebieden gaan bouwen uit om ondanks deze overgangsperiode toch voor een aardgasvrije woning te kiezen. Voor bouwplannen die na 1 januari 2019 worden ingediend geldt dat deze hoe dan ook aardgasvrij moeten zijn."
Aardgas vrij bouwen
In de wet Voortgang energietransitie (wet VET) is geregeld dat de aansluitplicht voor aardgas voor netbeheerders bij kleinverbruikers per 1 juli 2018 is komen te vervallen. Er is sprake van een kleinverbruiker wanneer de gasmeter niet meer dan 40 kubieke meter gas per uur doorlaat. Dit is het geval bij huishoudens en kleine bedrijfsgebouwen.
Dit betekent dat woningen en kleine bedrijfsgebouwen waarvan de omgevingsvergunning voor nieuwbouw na 1 juli 2018 wordt aangevraagd, niet meer worden aangesloten op aardgas. De gemeente mag hiervoor geen omgevingsvergunning afgeven.
Nieuwbouwplannen in vergevorderd stadium
Aardgasvrij bouwen past binnen de duurzaamheidsambities van de gemeente Hardenberg. Het college van B&W wil energieneutraal bouwen bevorderen en de bestaande woningen verduurzamen. Tegelijkertijd wil het college zorgen voor een voldoende en divers aanbod woningen voor zowel jongeren, gezinnen als senioren.
Momenteel is er veel vraag naar nieuwbouwwoningen. Daarom wordt volop gebouwd in de gemeente Hardenberg. Een groot aantal nieuwbouwplannen van particulieren en ontwikkelaars zijn in een vergevorderd stadium. In veel gevallen gaan deze bouwplannen uit van een met aardgas verwarmde woning. Doordat de wet VET eerder dan verwacht in werking is getreden, hebben particulieren en ontwikkelaars onvoldoende tijd gehad hierop in te spelen. Het achteraf aanpassen van een bouwplan tot een aardgasvrij ontwerp is ingrijpend en leidt tot vertraging in de bouw van woningen. Daarom wil het college zorgen voor een overgangsperiode.

Aanwijzen gebieden
Het college van B&W wijst gebieden aan waar het tot 1 januari 2019 mogelijk blijft om met een aardgasaansluiting te bouwen. Het gaat in Hardenberg om:

  • Deelgebied De Cirkel in Marslanden
  • Zwembadlocatie
  • Nieuwbouwlocaties aan de Boomgaard, Voorstraat en Lage Gaardenstraat.

Ook de nieuwbouwplannen in de verschillende kernen worden aangewezen als gebied waar bouwen met aardgasaansluiting tijdelijk mogelijk blijft. In deze gebieden wordt al gebouwd of de ontwikkeling is in een vergevorderd stadium. Het gaat om de volgende gebieden:
  • Slagharen: Moeshoek en De Praam
  • Balkbrug: Katingerveld, Takens, Sluis V
  • Dedemsvaart: Bransveen
  • Mariënberg: De Marke
  • Bruchterveld: De Kuilen III
  • Kloosterhaar: De Meerstal
  • Bergentheim: Möllincksvaart
  • Radewijk: Middenin
  • Gramsbergen: Garstlanden
  • Sibculo: Kloosterterrein

In deze gebieden bestaat uiteraard te allen tijde de mogelijkheid om gasloos te bouwen.
Veel keuzes
Wethouder Falco Bruinsma: "Door deze gebieden aan te wijzen zorgen we ervoor dat de transitie naar aardgasvrij bouwen vloeiend verloopt. We willen voorkomen dat mensen in de problemen komen of de bouw stagneert. Voor particulieren is het bouwen van een woning een ingrijpende gebeurtenis. Zij moeten veel keuzes maken. Daarbij zijn consumenten vaak afhankelijk van de deskundigheid van aannemers of installateurs."
"We zorgen er nu voor dat bouwplannen die al in een vergevorderd stadium zijn gewoon door kunnen gaan. Dat neemt niet weg dat we particulieren en ontwikkelaars van harte uitdagen om toch een aardgasvrije woning te bouwen. Voor bouwplannen die na 1 januari 2019 worden ingediend geldt dat deze aardgasvrij moeten zijn. Er is nu de tijd en ruimte om die aardgasvrije nieuwbouwplannen zorgvuldig voor te bereiden."

Alternatieven voor aardgas
Voor de periode tot 1 januari 2019 ontwikkelt de gemeente beleid om aardgasvrije nieuwbouw te stimuleren. Tegelijkertijd blijft de gemeente met ontwikkelaars en bouwers in gesprek. Daarbij zet de gemeente in op de realisatie van zoveel mogelijk aardgasvrije nieuwbouw.

Falco Bruinsma: "Een warmtepompinstallatie is vaak een goed alternatief voor een gasketel. Voor de lange termijn kijken we samen met onze partners naar duurzame, betaalbare en betrouwbare alternatieven voor aardgas. Zo is er al het initiatief voor het open warmtenetwerk in Hardenberg."


19-7-2018 12:46

Medicijnafval inleveren bij uw apotheek

ROVA heeft samen met gemeenten en apotheken nieuwe afspraken gemaakt over de inzameling van oude medicijnen en injectienaalden. Ook in de gemeente Hardenberg is het mogelijk om oude medicijnen of injectienaalden in te leveren bij verschillende apotheken.


De oude naalden en geneesmiddelen worden opgeslagen in speciale vaten. ROVA haalt deze vaten bij de apotheken op. Daarna wordt afval gescheiden en verwerkt in speciale installaties. 
Inleverpunten
Oude medicijnen of injectienaalden kunnen ingeleverd worden op het milieubrengstation, in de klein chemisch afval box en voortaan ook bij uw apotheek. Gebruikte injectienaalden worden bij de apotheek alleen geaccepteerd als u ze in een stevige gesloten verpakking aanbiedt. Verwijder uw naam en adresgegevens van de restanten medicijnen of maak het etiket onleesbaar.

De ROVA haalt oude medicijnen en injectienaalden op bij apotheekhoudende huisartsen / apotheken in de gemeente Hardenberg.

Verpakkingen
De apotheek accepteert alleen oude medicijnen en injectienaalden. Verpakkingsmateriaal van medicijnen wordt niet geaccepteerd. Verpakkingen van geneesmiddelen kunnen gewoon bij het oud papier of het restafval, omdat dit geen klein chemisch afval is. Voor het verpakkingsmateriaal is een overzicht gemaakt.



19-7-2018 12:44

College wijst koopzondagen aan voor komende zomervakantie

De winkels in Hardenberg mogen dit jaar hun deuren openen op zondag 29 juli, 5 augustus en 12 augustus tussen 13.00 en 17.00 uur. De winkels in Dedemsvaart mogen deze zomer open op 19 augustus, 26 augustus en 2 september tussen 13.00 en 17.00 uur. Dat heeft het college van B&W besloten. Het aanwijzen van koopzondagen door burgemeester en wethouders is mogelijk nu de gemeenteraad heeft besloten...


In het coalitieakkoord 2018-2022 is afgesproken dat het college van B&W binnen een aantal kaders ervaring op wil doen met het bieden van de mogelijkheid tot openstelling van winkels op zondag.
Om dit mogelijk te maken, heeft de gemeenteraad van Hardenberg op 17 juli besloten de Winkeltijdenverordening tijdelijk aan te passen. Met de aanpassing krijgt het college de bevoegdheid om koopzondagen aan te wijzen.

Praktische invulling
De gemeenteraad wil het college van B&W meer vrijheid en ruimte te bieden voor een praktische invulling van de in het coalitieakkoord gestelde kaders. Daarom heeft de raad middels een amendement besloten dat het college in het toeristisch seizoen en/of rond feestdagen ook koopzondagen kan aanwijzen die voor Hardenberg en Dedemsvaart dezelfde zijn. Dat kunnen wat de gemeenteraad betreft ook opeenvolgende zondagen zijn.

Vooruitlopend op de proefperiode die na de zomervakantie start, wijst het college voor de komende zomervakantie voor de kern Hardenberg drie koopzondagen aan:

  • 29 juli 2018
  • 5 augustus 2018
  • 12 augustus 2018

Voor Dedemsvaart wijst het college de volgende koopzondagen aan:
  • 19 augustus 2018
  • 26 augustus 2018
  • 2 september 2018

Op deze zondagen mogen winkels en supermarkten binnen de bebouwde kommen van Hardenberg en Dedemsvaart tussen 13.00 en 17.00 uur open. Deze data zijn door de winkeliersverenigingen Dedemsvaartse Middenstand Centrale (DMC) en Stichting Centrummanagement Stad Hardenberg (SCSH) gekozen.
Proefperiode
Dankzij het besluit van de gemeenteraad, is het college tot 1 september 2019 bevoegd om voor de supermarkten in Hardenberg en Dedemsvaart om en om eens per twee weken een koopzondag aan te wijzen. Voor overige winkels in Hardenberg en Dedemsvaart kan het college maximaal vijf koopzondagen per jaar aanwijzen. Na de zomervakantie start een proefperiode van een jaar.
Wethouder Alwin te Rietstap: "We willen het voor ondernemers in Hardenberg en Dedemsvaart mogelijk maken om op een aantal zondagen open te gaan. Tegelijkertijd willen we recht doen aan inwoners en ondernemers die hechten aan een vrije zondag. De komende periode gaan we met verschillende belanghebbende partijen in gesprek over de manier waarop we de proefperiode vormgeven. Daarin betrekken we ook ondernemers in andere kernen of ondernemers die niet deelnemen aan de proef."

Evaluatie
Volgens Alwin te Rietstap volgt nog voor de zomervakantie van 2019 een evaluatie. "We gaan de ervaring die we opdoen samen met de belanghebbenden evalueren. Daarbij besteden we ook aandacht aan de overige kernen en de frequentie van zondagsopenstelling. Ons streven is om nog voor de zomervakantie van 2019 met een definitief voorstel te komen over hoe we willen omgaan met koopzondagen."


17-7-2018 11:25

Plan voor nieuwe impuls De Spinde in Hardenberg

De gemeente Hardenberg en de Herstructureringsmaatschappij Overijssel willen De Spinde in het centrum van Hardenberg een impuls geven. Het is de ambitie dat detailhandel hier verdwijnt en dat het gebied wordt getransformeerd tot aantrekkelijke locatie om te wonen, te werken of voor voorzieningen. Wethouder Martijn Breukelman: "We gaan samen met de ondernemers onderzoeken of we deze ambitie waar...


De gemeente Hardenberg werkt samen met ondernemers en vastgoedeigenaren aan het versterken en toekomstbestendig maken van het centrum van Hardenberg. Dit gebeurt onder andere door uitvoering van het actieplan voor het centrum van Hardenberg.
Als onderdeel van het actieplan is een detailhandelsstructuurvisie gemaakt en door de gemeenteraad vastgesteld. Volgens deze visie wordt het kernwinkelgebied compacter gemaakt. De Voorstraat/Oosteinde, de Markt, Fortuinstraat en het Van Wevelinckhovenplein vormen de spil van het kernwinkelgebied.

Omliggende gebieden worden getransformeerd tot aantrekkelijke locaties voor wonen, werken of voorzieningen. Winkels in de omliggende gebieden worden zoveel mogelijk verplaatst naar het kernwinkelgebied.
De Spinde
Eén van de gebieden die volgens de detailhandelsstructuurvisie wordt omgevormd is De Spinde. De uitstraling en functie van dit gebied sluiten niet meer aan op de omgeving. In het winkelcomplex zijn nu nog ondernemers gevestigd.
Wethouder Martijn Breukelman: "Het is onze ambitie deze detailhandel te verplaatsen naar het kernwinkelgebied en eventueel de detailhandelsbestemming te verwijderen. Vervolgens kan het gebied toekomstbestendig gemaakt worden en kunnen er andere functies gevestigd worden, zoals bijvoorbeeld zakelijke dienstverlening, cultuur, zorg en wonen. Ook een make-over voor het omliggende gebied behoort tot de mogelijkheden."

Samenwerking
De ontwikkeling van het gebied De Spinde gebeurt samen met de in de straat gevestigde ondernemers, vastgoedeigenaren en de Stichting Centrummanagement Hardenberg. De gemeente houdt op verzoek van de ondernemers regie bij het onderzoek naar het omvormen van het gebied. Daarom heeft de gemeente vorig jaar al het voormalige Rabobankpand gekocht.
De Herstructureringsmaatschappij Overijssel (HMO) wil een actieve rol spelen bij de ontwikkeling van het gebied. De HMO maakt samen met gemeenten locaties in binnensteden of op bedrijventerreinen weer vitaal door het inbrengen van kennis en kunde, het doen van investeringen en/of financiering. De HMO, handelt volledig zelfstandig en autonoom, zonder winstoogmerk. De provincie Overijssel is 100% aandeelhouder van de HMO.

Intentieovereenkomst
Martijn Breukelman: "We gaan samen met de HMO en in overleg met de ondernemers het plan voor De Spinde verder uitwerken. Uit het plan moet blijken of het omvormen van De Spinde ruimtelijk, financieel en maatschappelijk gezien haalbaar is. We streven er naar dat er nog dit jaar meer duidelijkheid is over de haalbaarheid."
De afspraken over de samenwerking zijn vastgelegd in een intentieovereenkomst. Namens de gemeente Hardenberg tekende wethouder Martijn Breukelman de overeenkomst. Directeur Han Wiendels zette namens de HMO zijn handtekening.


17-7-2018 09:18

Jeugdlintje voor kinderen en jongeren tot 18 jaar

Voor het tweede jaar op rij wordt op maandag 19 november 2018 in de gemeente Hardenberg het jeugdlintje uitgereikt. De onderscheiding is een speciale erkenning voor kinderen en jongeren tot 18 jaar die zich op een bijzondere manier hebben ingezet voor anderen.


Per jaar worden er maximaal vijf jeugdlintjes uitgereikt. Het jeugdlintje is bijvoorbeeld bedoeld voor jongeren die afgelopen jaar voor een langere periode geruime tijd ouderen of zieken hebben geholpen, vrijwilligerswerk hebben gedaan bij hun sportvereniging of geld hebben ingezameld voor een goed doel.


Tot 4 november kunnen kinderen en jongeren die woonachtig zijn in de gemeente Hardenberg worden voorgedragen voor een jeugdlintje. Dit kan via het online formulier op www.hardenberg.nl/meldjeheld.


16-7-2018 16:41

Burgemeester sluit woning in Schuinesloot op grond van Opiumwet

Burgemeester Peter Snijders van Hardenberg heeft besloten op grond van de Opiumwet over te gaan tot sluiting van de woning aan de Elimmerweg 2b in Schuinesloot. De woning wordt met ingang van 19 juli 2018 gesloten voor de duur van drie maanden.


In het kader van een strafrechtelijk onderzoek van de Politie Oost-Nederland naar een grootschalige

productielocatie van harddrugs, is in de woning en op het erf aan de Elimmerweg 2b in Schuinesloot

een doorzoeking uitgevoerd.
Tijdens de doorzoeking werd in de manege op dit perceel een drugslaboratorium aangetroffen. Volgens de politie is het zeer waarschijnlijk dat dit laboratorium onderdeel uitmaakt van een crimineel netwerk dat zich bezighoudt met de grootschalige productie van harddrugs. De hoofdbewoner is aangehouden en verblijft in voorlopige hechtenis.
Sluiting woning
De burgemeester is op grond van de Opiumwet bevoegd om over te gaan tot het sluiten van een woning en het bijbehorende erf voor bepaalde tijd als er sprake is van de aanwezigheid van harddrugs.

Op basis van een uitgebreide politierapportage heeft burgemeester Peter Snijders besloten van deze bevoegdheid gebruik te maken. De bescherming van de openbare orde en veiligheid, het woongenot van de omwonenden en de strijd tegen de handel in verdovende middelen wegen voor de burgemeester zwaarder dan het belang van de verdachte en medebewoners om in de woning te blijven wonen.
Onacceptabel
Het aangetroffen drugslaboratorium en de grootschaligheid daarvan is voor burgemeester Peter Snijders onacceptabel. Peter Snijders: "Eerder al werd op dit perceel door de politie een hennepkwekerij aangetroffen. Het feit dat binnen anderhalf jaar wederom sprake is van een overtreding van de Opiumwet beschouw ik als een verzwarende factor. De activiteiten zoals die op dit erf hebben plaatsgevonden, vormen een ernstige inbreuk op de openbare orde, ondermijnen de rechtstaat en veroorzaken een onveilige en onprettige leefomgeving."

Ook het feit dat er twee minderjarige kinderen op het adres verblijven, beschouwt de burgemeester als een verzwarende factor. Snijders: "Ik vind het zeer onwenselijk dat kinderen opgroeien in een omgeving waarin harddrugs gemaakt worden. Wanneer kinderen met de chemicaliën die bij de productie van drugs gebruik worden in aanraking komen, kan dit zelfs fatale gevolgen hebben. De omgeving en ook de kinderen mogen daar niet langer mee geconfronteerd worden. Daarom heb ik besloten gebruik te maken van mijn bevoegdheid om deze woning voor drie maanden te sluiten."
Woningsluiting vanaf 19 juli 2018
Om de in de woning verblijvende medebewoners en met name de minderjarige kinderen de gelegenheid te bieden elders onderdak te vinden, gaat de sluiting van de woning en het erf met ingang van 19 juli 2018 in.
De sluiting geldt voor de duur van drie maanden. Gedurende deze periode is het voor een ieder verboden de woning en het erf te betreden. Dit is naar de mening van de burgemeester lang genoeg om de woning en het erf uit de drugshandelketen te halen en rust en veiligheid in de omgeving te creëren. Bij afwezigheid van burgemeester Snijders is het besluit om de woning te sluiten vorige week getekend door locoburgemeester Martijn Breukelman.


16-7-2018 15:08

Mogelijke productiefout in reisdocumenten

Reisdocumenten die zijn uitgegeven in de maanden april, mei en juni 2018, kunnen een productiefout bevatten. Als u een paspoort of identiteitskaart met productiefout heeft ontvangen, kunt u kosteloos een nieuwe aanvragen.


Door een technisch probleem is een productiefout ontstaan, waarbij het kan voorkomen dat één van de elektronische echtheidskenmerken in het document niet werkt. Het echtheidskenmerk is een controlemechanisme dat elektronisch extra zekerheid verschaft over de authenticiteit van het reisdocument.


Iedereen die een reisdocument heeft ontvangen met een mogelijke productiefout, heeft hierover een persoonlijke brief ontvangen van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG). De reisdocumenten zijn gewoon geldig, maar u kunt kosteloos een vervangend reisdocument aanvragen bij de gemeente.
Lees de veelgestelde vragen


16-7-2018 11:52

Zwembad Hattemat noteert 25.000e bezoeker van het seizoen

Zwembad Hattemat in Gramsbergen heeft vrijdag 13 juli al de 25.000e bezoeker van het seizoen mogen noteren. Dit was de elfjarige Laure Stroeve uit Gramsbergen. Zij heeft een een gratis abonnement ontvangen voor het seizoen 2019.


Ten opzichte van vorig jaar komt deze mijlpaal een week eerder voor het Gramsberger bad. Toen werd de 25.000e bezoeker op 19 juli genoteerd.


De elfjarige Laure werd na het schoolzwemmen door het zwembadpersoneel in de bloemetjes gezet. Vanwege het mooie weer was de hele schoolklas extra gaan zwemmen deze middag.


Activiteiten
De afgelopen week vomdem er diverse activiteiten plaats in zwembad Hattemat. Dinsdagavond en woensdagochtend verzorgde het team van Topfit4all een gratis aquafitdemonstratie waaraan zo'n 55 fanatiekelingen meededen. Ook werd er door het zwembadpersoneel woensdagochtend gezellig ontbeten met een groep van zo'n veertig vaste zwemmers.


Vrijdag hield Sportservice Hardenberg de Zwemloop in Gramsbergen en zaterdagochtend werd er voor het eerst afgezwommen voor de nieuwe diploma's van de Nationale Raad Zwemveiligheid. 


Grote spelmiddag
Ook deze week zijn er verschillende activiteiten in het buitenbad. Woensdagmiddag 18 juli is er een een grote spelmiddag. Voor vrijdagavond staat er als start van de vakantie een 'denderende disco' gepland.


13-7-2018 15:00

Aquisitie gemeentegids Hardenberg gestart door Akse Media

Voor de samenstelling van de nieuwe gemeentegids van de gemeente Hardenberg start Akse Media met de acquisitie. U kunt hiervoor worden benaderd door Jan Procee van Akse Media.


De gemeentegids wordt gemaakt in samenwerking met Akse Media en is de enige officiële gemeentegids. De nieuwe gids verschijnt begin 2019.


De vertegenwoordiger van Akse Media neemt een brief van de gemeente mee waarin dit wordt bevestigd. U kunt naar deze brief vragen als u een afspraak heeft met de vertegenwoordiger.


Digitale gemeentegids
De gemeentegids wordt niet meer huis-aan-huis verspreid. Wel is de gids online te raadplegen.


Daarnaast is de gemeentegids verkrijgbaar op de volgende locaties:
  • gemeentehuis van Hardenberg
  • Informatiepunt Hardenberg
  • De Buurtkamers
  • Ouderen sociëteit Antenne
  • Oudersoos in Hardenberg
  • Bibliotheken
  • De Stuw
  • Zorgcentra Clara Feyoena Heem, Oostloorn, Van Dedem Marke en 't Welgelegen
  • Locaties van de Samen Doen-teams.


Meer informatie
Voor vragen over adverteren in de gemeentegids kunt u contact opnemen met Jan Procee van Akse Media via het e-mailadres Jan.Procee@aksemedia.nl.


13-7-2018 14:52

Zwembad De Kiefer in zomer gesloten wegens werkzaamheden

Zwembad de Kiefer in Dedemsvaart is van 21 juli tot en met 2 september gesloten voor publiek in verband met werkzaamheden. Naast het aanbrengen van nieuwe plafonds in de zwemzaal, worden ook plafonds in de overige ruimten vervangen. Daarnaast krijgen alle ruimten led-verlichting en worden de ontvangsthal en het bezoekersterras opgeknapt.


In januari dit jaar werden alle plafondplaten uit de zwemzaal van De Kiefer verwijderd. Dit gebeurde op advies van bureau Aboma. In december vielen enkele plafondplaten in de zwemzaal naar beneden.
Uit het onderzoek van Aboma bleek dat er te veel ruimte zat tussen de plafondplaten van houtwolcement en de stalen ophangconstructie. Hierdoor bestond het risico dat de plafondplaten uit de constructie konden vallen. Het college van burgemeester en wethouders besloot hierop dat het hele plafond moest worden verwijderd en vervangen.

Spanplafond voor de zwemzaal
De schuine delen van het plafond in de zwemzaal krijgen een spanplafond. Dit is een lichtgewicht plafond met een hoge akoestische waarde. Ook is het eenvoudig in onderhoud en heeft het een moderne uitstraling.

Naast het spanplafond wordt de rest van het plafond in de zwemzaal en de overige ruimten in het zwembad voorzien van lichtgewicht plafondplaten. Met het vervangen van het plafond wordt ook meteen de verlichting die nog niet is uitgevoerd met led aangepast.
De receptiebalie wordt vernieuwd en de ontvangsthal en het bezoekersterras krijgen een nieuwe verflaag. Hiermee is zwembad De Kiefer de komende jaren weer toekomstbestendig.

Overlast beperken
Wethouder Falco Bruinsma wil de overlast voor bezoekers zo veel mogelijk beperken. "We hebben er bewust voor gekozen om de werkzaamheden in de zomervakantie te laten uitvoeren. Er zijn dan geen zwemlessen en ook liggen heeft de zwemvereniging dan een zomerstop. Het is een flinke klus om alle werkzaamheden in die zes weken uit te voeren. Maar we zetten alles op alles ,dat het zwembad na de vakantie weer gewoon gebruikt kan worden."

Abonnementen worden verlengd
In verband met de werkzaamheden is zwembad De Kiefer gesloten van vrijdag 20 juli 18.00 uur tot maandag 3 september 07.00 uur. Tijdens de sluiting kunnen abonnementhouders met hun abonnement zwemmen in openluchtzwembad Hattemat in Gramsbergen en zwembad De Slag in Hardenberg. De einddatum van jaar- en kwartaalabonnementen wordt vanwege de sluiting met zes weken verlengd.
Bezoekers die vragen hebben kunnen hiervoor tijdens de reguliere openingstijden contact opnemen met het zwembad via telefoonnummer 0523 610 123. Het zwembad start de eerste week van september met feestelijke activiteiten. Het programma hiervoor wordt in augustus bekend gemaakt.

Onderzoek gemeentelijke sportaccommodaties

Door de problemen met het plafond bij De Kiefer, maar ook bij sportaccommodaties in de omgeving, is besloten om plafondplaten van houtwolcement in de gemeentelijke sportaccommodaties te vervangen. Op dit moment worden alle sportaccommodaties in de gemeente grondig geïnspecteerd. De gemeente verwacht de resultaten van dit onderzoek in het najaar.
Daarnaast zijn afspraken gemaakt met beheerders van de gebouwen over het melden van incidenten, zoals losliggende plafondplaten. In gebouwen zonder beheerder controleren medewerkers van de gemeente het pand.


9-7-2018 10:46

Pontje bij De Zwiese tijdelijk uit de vaart

Het fietspontje nabij landhoeve De Zwiese is tijdelijk niet beschikbaar. De gemeente heeft dit besluit in overleg met het waterschap Vechtstromen genomen in verband met de te lage waterstand.


Het is nu nog niet bekend wanneer het waterpeil het toelaat dat het pontje over de Vecht bij De Zwiese, tussen Gramsbergen en Hardenberg, weer kan varen.


© Gemeente Hardenberg